Resort nauki chce umiędzynarodowienia uczelni

Polska jest w ogonie Unii Europejskiej, jeśli chodzi o umiędzynarodowienie polskich uczelni. Sytuację ma poprawić dotyczący tego zagadnienia program resortu nauki, nad którego założeniami dyskutowano w środę (25 lutego) w Warszawie.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Resort nauki chce umiędzynarodowienia uczelni

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

25 lut 2015 17:33


W Warszawie obyła się konferencja poświęcona założeniom "Programu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego".

Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Daria Lipińska-Nałęcz poinformowała, że Polska znalazła się na przedostatnim miejscu, jeśli chodzi o odsetek studentów zagranicznych w krajach UE w 2012 r. "To miejsce powinno ulec zmianie" - zaznaczyła wiceminister. Z danych prezentowanych przez resort wynika też, że w Polsce w 2012 r. było jedynie 1,3 proc. studentów zagranicznych. W Unii gorzej od nas wypada jedynie Chorwacja (0,7 proc.).

Lipińska-Nałęcz przedstawiła podczas spotkania nowe ustalenia dotyczące unijnego programu Erasmus. "Doszliśmy do porozumienia z Ministerstwem Finansów i wydaje się, że już jest decyzja, że wszystkie środki z Erasmusa będą uwolnione z podatków" - podkreśliła.

Umiędzynarodowienie polskich uczelni, na którym zależy MNiSW, polega zarówno na zachęceniu osób z zagranicy do podejmowania studiów w Polsce, zachęcaniu Polaków do studiowania zagranicą, dotyczy też wspierania mobilności kadry dydaktycznej i badawczej - ważne jest więc sprowadzania do Polski wybitnych zagranicznych naukowców, jak i ułatwianie wyjazdów za granicę polskim uczonym. Ministerstwo chce, by te działania uporządkować i skoordynować.

Według wiceminister do zadań uczelni, jeśli chodzi o internacjonalizację szkolnictwa wyższego powinno należeć m.in. tworzenie atrakcyjnej dla cudzoziemców oferty programowej. Jak zaznaczyła, warto, by szkoły wyższe uzyskiwały międzynarodowe akredytacje, zwiększały ofertę studiów prowadzonych w językach obcych, budowały studia doktoranckie o zasięgu międzynarodowym, zabiegały o zatrudnianie zagranicznych naukowców w Polsce, czy ułatwiały polskim kadrom wyjazdy zagraniczne i powroty do kraju. Wiceminister zwracała też uwagę na znaczenie w internacjonalizacji otwartych kursów internetowych prowadzonych przez uczelnie (tzw. MOOC - Massive Open Online Courses).

Lipińska-Nałęcz podkreśliła też w swoim wystąpieniu znaczenie obsługi studentów zagranicznych. Chodzi m.in. o rozwijanie kompetencji językowych oraz miękkich wśród pracowników administracyjnych uczelni. Warto też - zdaniem resortu - zadbać o poradnik rekrutacyjny i tworzenie mechanizmów integracji cudzoziemców.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA