Reforma oświaty: Zalewska: Nauka języków obcych ważnym elementem edukacji

• Uczeń po 12 latach nauki w szkole ma dobrze mówić w języku obcym - zapowiedziała minister edukacji Anna Zalewska podczas konferencji "Języki do zadań specjalnych".
• Jak zaznaczyła, nauka języków obcych to ważny element edukacji, który ostatnimi laty był dość lekceważony.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Reforma oświaty: Zalewska: Nauka języków obcych ważnym elementem edukacji

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/AT

20 wrz 2016 15:35


"Absolwent, jakiego chcemy mieć po 12 latach edukacji (w szkole - red.), to taki, który doskonale zna matematykę, świetnie porusza się w świecie informatycznym, odpowiedzialnie posługuje się wszystkimi narzędziami. To absolwent, który mówi dobrze w języku obcym, ale również czyta, zna dobrze historię i swoją tożsamość" - powiedziała minister edukacji.

"Języki obce w systemie edukacji w okresie 12 lat edukacji to bardzo ważny element, który, myślę, był dosyć lekceważony ostatnimi laty" - oceniła. Zalewska zauważyła, że obecnie uczeń w tym czasie może kilkakrotnie rozpoczynać od podstaw naukę kolejnego języka obcego, nie kontynuując wcześniej rozpoczętej. Mówiła także, że obecna podstawa programowa nauczania, dostępne podręczniki i ćwiczenia nie odpowiadają wyzwaniom XXI wieku, nie odpowiadają też oczekiwaniom rodziców i uczniów.

Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, który współkieruje zespołem ekspertów odpowiedzialnych za przygotowanie nowej podstawy programowej do nauki języków obcych, przypomniał, że języki obce są poważną częścią zapowiedzianej reformy edukacji. Zwrócił uwagę na padające w tym kontekście hasło "kontynuacja".

Czytaj też: Zalewska zapowiada, że zmiany w oświacie nie doprowadzą do zwolnień nauczycieli

Przedstawiając założenia reformy - najpierw pod koniec czerwca w Toruniu, a później w połowie września w Warszawie - minister edukacji zapowiadała, że nauka języka obcego, którego uczeń uczyć się będzie w szkole podstawowej i wybierze na egzamin na koniec ósmej klasy, będzie musiała być kontynuowana do matury.

Poszytek przypomniał, że w 2004 r. w planie działań Komisji Europejskiej, w rekomendacjach, które wszystkie kraje powinny spełnić, przy językach obcych pojawiły się: kontynuacja edukacji językowej i różnorodność. "Wtedy rozgorzała dyskusja, czy się da pogodzić te dwa rzeczy, które siłą rzeczy są nie do pogodzenia" - mówił. Zauważył, że w praktyce "szala przechyliła się na stronę różnorodności", nauki kilku języków obcych, a nie pogłębiania znajomości jednego.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

krystyna raz jeszcze 2017-01-12 02:25:45

w wyrazie ktozy jest literówka - powinno być którzy

Krystyna 2017-01-12 02:22:59

Kochani, nauczyciele języków obcych tzn angielskiego w szczególności to KASTA NAJWYŻSZA. Reforma nauczania języków obcych zaczęła sie w 1989r, a na pewno w 1990, więc o czym Pani Minister mówi? Uczniowie dalej nie mówią i dopóki nauczyciel (sam nie wiadomo jak mówiący) będzie zastraszał uczniów, a nauczanie języków nie zostanie zorganizowane w postaci bloku językowego odrębnie ocenianego i zakończonego na różnych poziomach certyfikatami POLSCY UCZNIOWIE będa tak kuleć jak kuleją. Znam takich co testy piszą na 80%, a są niemi i takich, któzy biegle mówią, a żadnego testu nie napisali. DO DZIEŁA PANI MINISTER