Przekwalifikowanie szansą dla bezrobotnych pedagogów

Przekwalifikowywanie nauczycieli, którzy utracili miejsce pracy lub są zagrożeni jego utratą oraz przekształcanie małych szkół wiejskich w szkoły środowiskowe, czyli centra edukacji i kultury - takie rozwiązania, przeciwdziałające bezrobociu pedagogów, proponuje ZNP.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Przekwalifikowanie szansą dla bezrobotnych pedagogów

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

16 paź 2013 13:38


"Związek Nauczycielstwa Polskiego proponuje systemowe rozwiązania, które nie tylko będą przeciwdziałały bezrobociu, ale będą gwarancją poprawy jakości edukacji, zapewnią dostęp do niej nie tylko dzieciom i młodzieży, ale także dorosłym" - powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz w środę na konferencji prasowej w Warszawie. Dodał, że propozycje wysuwane przez związek spowodują, że nauczyciele tracący obecną pracę, nadal będą pracować w systemie edukacji.

Czytaj też: Kompensówki dla większego grona nauczycieli?

Przypomniał, że według szacunków MEN z początkiem roku szkolnego 2013/2014 pracę straciło około 7 tys. nauczycieli. Dodał, że z danych ZNP wynika, że w niepełnym wymiarze godzin zatrudnionych jest około 30 tys. nauczycieli. "To osoby potencjalnie zagrożone utratą pracy w nadchodzących latach" - ocenił.

ZNP proponuje nauczycielom przekwalifikowania m.in. na doradców zawodowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnej. Jak zaznaczył Broniarz chodzi mu o doradców, którzy nie są nimi na cząstce swego etatu, lecz są w pełni zatrudnieni w tym celu, tak jak np. psycholodzy czy pedagodzy szkolni.

Według ZNP nauczyciele po przekwalifikowaniu się mogą także zostać: asystentami nauczyciela w klasie, w której jest wielu uczniów wymagających indywidualnego wsparcia, asystentami rodzinnymi, nauczycielami uczącymi dorosłych, animatorami środowiskowymi lub nauczycielami etyki.

Zdaniem Broniarza, w tym kierunku powinna iść zapowiadana przez resort edukacji pomoc w dokształcaniu dla nauczycieli, którzy stracili pracę. "Chcielibyśmy, by nauczyciele, którzy zdecydują się przekwalifikować, mieli możliwość powrotu do swojej szkoły" - powiedział.

Związek postuluje także przekształcanie małych szkół wiejskich w szkoły środowiskowe, czyli centra edukacji i kultury. Szkoła środowiskowa ma być placówką dydaktyczno-wychowawczą, publiczną - prowadzoną przez samorząd, prowadzącą nie tylko nauczanie dzieci i młodzieży, ale także oferującą zajęcia edukacyjne i kulturalne dla osób w każdym wieku. Powinna łączyć w sobie najlepsze doświadczenia pedagogiczne z ideą uczenia się przez całe życie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.