Przedsiębiorcy w Polsce niechętnie inwestują w kapitał ludzki

88 proc. polskich przedsiębiorców traktuje wydatki na szkolenia pracowników w kategorii kosztów – wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Przedsiębiorcy w Polsce niechętnie inwestują w kapitał ludzki

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

28 lis 2013 15:39


Kolejne badanie PARP i SGH z kolei pokazuje, że tylko 29 proc. firm dokonuje jakichkolwiek prób pomiaru zasobów ludzkich, opierając się wyłącznie na analizie finansowej, bez odniesienia do ich efektów. Zdecydowanie chętniej inwestują w kadry duże firmy - wśród przedsiębiorstw sektora MSP to zaledwie 13 proc.

Ponieważ polskie przedsiębiorstwa nie są świadome korzyści płynących z inwestowania w rozwój pracowników, PARP wspólnie ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie rusza z projektem „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa". W ramach nowej inicjatywy powstanie innowacyjne narzędzie do pomiaru wartości kapitału ludzkiego (NKL). Będzie to pierwsze tego typu kompleksowe rozwiązanie dostosowane zarówno do potrzeb mikro, małych, średnich i dużych firm, jak i specyfiki polskiego rynku.

Brak świadomości znaczenia gromadzonych danych na temat kapitału ludzkiego oraz brak wiedzy na temat możliwości i sposobu pomiaru jego wartości przyczynia się do tego, że polscy pracodawcy wciąż niechętnie inwestują w szkolenia i inne formy rozwoju swoich pracowników. Konsekwencją takiego podejścia jest brak wysoko wykwalifikowanej kadry, co negatywnie wpływa na poziom konkurencyjności firm i możliwości dalszego rozwoju.

Jednocześnie pracodawcy nie zdający sobie sprawy z korzyści biznesowych jakie przynosi inwestycja w kadry, boją się łożyć na rozwój pracowników z obawy, że dobrze wyszkolony pracownik opuści firmę w poszukiwaniu lepszej pracy. Świadomość wartości zasobów ludzkich w firmie jest niezbędna, aby trafnie podejmować decyzje personalne i strategiczne każdej firmy.

Wierzą w korzyści, ale nie mierzą

Badania PARP pokazały, że polscy przedsiębiorcy wierzą w korzyści wynikające z wartości kapitału ludzkiego, ale go nie mierzą. W ostatnich latach powstało wiele metod pomiaru, których trafność i wiarygodność budzi jednak wiele wątpliwości. Co więcej, ich wyniki nie są przystosowane do polskich warunków i mają małe przełożenie na funkcjonowanie i kształtowanie polityki rozwoju firmy.

Wykorzystywane obecnie metody skupiają się jedynie na danych ilościowych, nie biorąc pod uwagę wymiaru jakościowego. - Takie rozwiązania nie dają pełnego obrazu potencjału kapitału ludzkiego firmy - tłumaczy Justyna Nosko koordynator projektu NKL z ramienia PARP.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA