Przedsiębiorcy uważają, że to naukowcy powinni uczyć się od nich, a nie na odwrót

• Warsaw Enterprise Institute podsumował opinie przedsiębiorców nt. polskiej nauki: ich zdaniem to raczej naukowcy powinni się uczyć od biznesu.
• Negatywne opinie przeważają jednak głównie wśród przedsiębiorców, którzy do tej pory nie mieli kontaktu z nauką.
• Ci, którzy korzystali z akademickiego dorobku, częściej zauważają finansowe korzyści z kontaktu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Przedsiębiorcy uważają, że to naukowcy powinni uczyć się od nich, a nie na odwrót

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

30 cze 2016 10:47


Warsaw Enterprise Institute – think tank Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zajmujący się badaniami, analizami i projektami edukacyjnymi opublikował raport „Przyszłość polskiej nauki – potencjał i bariery współpracy biznesu z nauką”. Według badań instytutu, przedsiębiorcy wierzą raczej, że naukowcy mogliby się więcej nauczyć od nich niż oni od naukowców.

– Pokazuje to kolejny raz nieco bardziej negatywne postrzeganie polskiej nauki przez przedsiębiorców w porównaniu do reszty społeczeństwa i przekonanie o nieasymetrycznym transferze wiedzy i umiejętności między naukowcami i biznesem. Przedsiębiorcy są częściej zdania, że to naukowcy mogliby się więcej od nich nauczyć, niż oni od naukowców. Opinię, że to naukowcy więcej mogliby się nauczyć od przedsiębiorców częściej wyrażają przedsiębiorcy prowadzący działalność produkcyjną oraz ci, których firmy istnieją na rynku od dłuższego czasu – komentują autorzy raportu.

Absolwenci niechciani przez rynek

Ten negatywny stosunek jest niestety wzmacniany przez kompetencje absolwentów uczelni. Przeprowadzone wśród pracodawców badanie pokazało dużą rozbieżność między tym czego oczekują pracodawcy od nowo zatrudnianych młodych ludzi, a tym w co wyposażają ich wyższe uczelnie.

Największy niedobór obejmuje umiejętność analitycznego myślenia (48 proc. pracodawców oczekuje tej kompetencji, 19 proc. absolwentów ją posiada), umiejętność rozwiązywania problemów (38 proc. pracodawców jej oczekuje, 13 proc. absolwentów ją posiada) i samodzielność (55 proc. pracodawców jej oczekuje, 23 proc. absolwentów ją posiada). Jest natomiast jeden obszar, gdzie kompetencje wyniesione z uczelni przewyższają oczekiwania pracodawców – jest to wiedza ogólna: 26 proc. pracodawców oczekuje wiedzy ogólnej, a aż 43 proc. absolwentów ją posiada.

Po kontakcie - ciepłe stosunki

Warto jednak zaznaczyć, że doświadczenia przedsiębiorców z nauką cały czas są w Polsce rzadkością. Zaledwie 24 proc. badanych miało jakiekolwiek doświadczenia we współpracy z naukowcami w celu rozwoju własnego biznesu.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.