Programy ambasadorskie zwiększają szanse na rynku pracy

Wciąż zbyt mało uczelni dostosowuje ofertę edukacyjną do wymogów współczesnego biznesu. Część młodych rozumie potrzeby rynku i nabywa doświadczenie w czasie dodatkowych staży i praktyk. Jednak tylko niecałe 10 proc. wybiera programy ambasadorskie. Jakie są zalety tej formy aktywności?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Programy ambasadorskie zwiększają szanse na rynku pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: AT

18 maj 2015 14:50


Nie od dziś wiadomo, że ani dostanie się na wymarzony kierunek studiów, ani nawet doskonałe stopnie i wzorowo napisana praca magisterska nie gwarantują późniejszego sukcesu na rynku zawodowym. Silna konkurencja wśród świeżo upieczonych absolwentów sprawia, że wygrywają ci, którzy oferują pracodawcy wartość dodaną w postaci bonusowych, nieujętych programem nauczania kompetencji. Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej studentów, jednak wciąż nie wszyscy.

Uczelnie nie nadążają za biznesowymi trendami

Według danych z ubiegłorocznego raportu „Przyszłe Kadry Polskiej Gospodarki” opublikowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ponad 1/3 studentów nie uczestniczyła w żadnych praktykach ani stażach. Ponadto 75% badanych nie wzięła udziału w żadnych dodatkowych kursach, szkoleniach czy warsztatach.

Tymczasem programy nauczania szkół wyższych nie zawsze nadążają za współczesnymi biznesowymi trendami. Jak wynika z innego badania PARP „Bilans Kapitału Ludzkiego”, pomimo szerokiej oferty edukacyjnej polskich uczelni, rynek pracy boryka się obecnie z problemem niedopasowania umiejętności kandydatów do oczekiwań pracodawców. Istnieją co prawda uczelnie wyższe, które opracowują programy nowych kierunków we współpracy z działającymi w danym regionie przedsiębiorstwami, tak aby kształcić kadrę „szytą na miarę biznesu”.

Warto poświęcić czas na pozauczelnianą aktywność

Pozytywnym przykładem są placówki rzeszowskie (Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania oraz Wyższa Szkoła Prawa i Administracji) czy Uniwersytet Łódzki, który do swojej oferty edukacyjnej wprowadził nowatorski kierunek „Lingwistyka dla biznesu” utworzony we współpracy z globalnymi firmami Infosys BPO Poland oraz Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard. Często jednak uczelniany program nie spełnia oczekiwań studentów ani przyszłych pracodawców. Warto wówczas poświęcić czas na odpowiedni dobór dodatkowych, pozauczelnianych aktywności.

Okazji do zdobycia cennego doświadczenia jest wiele: aktywna działalność w kołach naukowych, praktyki, staże czy Programy Ambasadorskie. Warto przyjrzeć się tej ostatniej, dość mało jeszcze popularnej formie atywności studenckiej. Jest to rodzaj współpracy pomiędzy firmą lub organizacją branżową a środowiskiem uniwersyteckim, w ramach której wybrani studenci reprezentują dany podmiot na swojej uczelni lub wydziale oraz odpowiadają za kontakt z władzami i wykładowcami.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA