Pracodawcy powinni być obecni w procesie kształcenia zawodowego

Pracodawcy powinni być obecni w procesie kształcenia zawodowego - począwszy od tworzenia oferty kształcenia, poprzez dydaktykę, aż po egzaminy potwierdzające kwalifikacje - przekonywali uczestnicy konferencji nt. współpracy szkół zawodowych z pracodawcami.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pracodawcy powinni być obecni w procesie kształcenia zawodowego

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

14 mar 2014 19:58


Konferencja "Współpraca szkół zawodowych i placówek z pracodawcami warunkiem niezbędnym efektywnego kształcenia na potrzeby rynku pracy" odbyła się w piątek w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu podczas Targów Edukacyjnych Edu-Opole. Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu Wojciech Małecki, który w imieniu Ministerstwa Edukacji Narodowej omawiał znaczenie i rolę pracodawców w kształceniu zawodowym, podkreślił, że należy zachęcać biznes do włączania się w proces nauczania zawodowego.

Zaznaczył, że możliwości jest wiele. Począwszy od udziału pracodawców w tworzeniu oferty edukacyjnej; przez włączenie się ich w realizację procesu dydaktycznego - np. w opracowywanie programów nauczania, organizowanie praktyk czy lekcji otwartych; aż po pomoc w doskonaleniu zawodowym nauczycieli czy włączenie pracodawców w system egzaminów potwierdzających kwalifikacje. Zachęcał np. do nabywania przez pracodawców uprawnień egzaminatorów.

Podkreślał, że korzyści ze współpracy szkół zawodowych i placówek z firmami są obopólne. Szkoły zyskują dzięki temu np. możliwość prowadzenia innowacyjnych programów nauczania; organizowania praktyk zawodowych w realnych warunkach; zdobywania przez uczniów certyfikatów, które potem mogą być ich dodatkowym atutem na rynku pracy oraz zwiększenie szans absolwentów na zatrudnienie - nie tylko w firmach współpracujących ze szkołą. Pracodawcy natomiast dzięki współpracy z oświatą mogą - jak mówił Małecki - pozyskiwać dobrze przygotowanych pracowników, znających stosowane przez nich technologie i materiały - co może im przynieść oszczędności np. na szkoleniach; a także promować w ten sposób materiały i technologie swojego przedsiębiorstwa.

"Wiele mieliśmy w przeszłości przykładów tego, że szkoły kształciły w technologii czy na urządzeniach, które już nie funkcjonowały w rzeczywistości gospodarczej. To było zmorą niektórych placówek. Współdziałanie szkół i firm stwarza ogromne możliwości dla dwóch stron" - przekonywał Małecki.
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA