Pracodawcy na językach

W Polsce już ponad ćwierć miliona osób po studiach jest bezrobotnych. Paradoksalnie pracodawcy wciąż mają problemy z rekrutacją pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Jakie kompetencje i umiejętności zwiększają szanse na rynku pracy?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pracodawcy na językach

PODZIEL SIĘ


Autor: ang

27 cze 2013 17:40


Z dyplomem, ale bez pracy

Dane resortu pracy są alarmujące: nigdy wcześniej w Polsce nie było tylu bezrobotnych z dyplomem szkoły wyższej. W pierwszym kwartale tego roku w urzędach pracy zarejestrowanych było blisko 267 tysięcy bezrobotnych po studiach, czyli o 13,1 proc. więcej niż przed rokiem. Na tak wysokie wskaźniki wpływa nie tylko brak doświadczenia u młodych ludzi, ale także często nieprzemyślany wybór przyszłego zawodu nieodpowiadający potrzebom pracodawców.

- Problemy gospodarcze mocno odbijają się na rynku pracy. Rekrutacja nowych pracowników jest obecnie dużym wyzwaniem, ponieważ jej rezultaty przekładają się na rozwój firmy na bardzo konkurencyjnym dziś rynku. Wbrew dużemu bezrobociu i wydawałoby się łatwemu dostępowi do wykwalifikowanych pracowników, pracodawcy borykają się z niedopasowaniem umiejętności i kompetencji aplikujących kandydatów wobec oczekiwań rynku pracy - mówi Agnieszka Orłowska, prezes Globalnego Centrum Biznesowego Hewlett-Packard. Kryzys nie dotyczy jednak wszystkich. Potwierdzają to wyniki badań grupy Manpower „Trendy HR w sektorze BPO/SSC" - ponad 60 proc. pracodawców zatrudniających w dużych centrach usługowych nie odczuwa skutków kryzysu: zatrudniają i planują zatrudniać.

Gwarancja pracy

Prognozy ekspertów wskazują, że rok 2013 będzie czasem dynamicznego rozwoju centrów usług wspólnych, co oznacza stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów między innymi w branżach IT, księgowości, finansów czy obsługi klienta. Podstawową umiejętnością wymaganą od kandydatów jest znajomość języków obcych.

- Już na początku swojej drogi zawodowej młodzi ludzie powinni znać biegle przynajmniej jeden język obcy, poza językiem angielskim oraz mieć, m.in. podstawową wiedzę na temat metodologii zarządzania projektami, znać podstawy ekonomii, matematyki i statystyki oraz być zaznajomionym z metodami wykorzystywanymi do pozyskiwania odpowiednich danych gospodarczych i prawnych. Ważne jest również, aby absolwent posiadał podstawowe informacje z zakresu funkcjonowania organizacji, jak również kultur i zwyczajów innych grup narodowościowych i etnicznych. Kluczowe są także kompetencje miękkie, czyli umiejętność pracy zespołowej, otwartość, elastyczność oraz proaktywność w działaniu - mówi Magdalena Jóźwiak, menedżer HR, Infosys BPO Poland.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.