Praca za darmo, wyzysk, parzenie kawy, nuda. Z tym staże kojarzą się studentom

Jak studenci oceniają program staży i praktyk oferowany im przez uczelnie? Co sądzą o samych stażach? Wszystkiego dowiecie się z badania przeprowadzonego w ramach kampanii społecznej ”Staż. Sprawdź, zanim pójdziesz!” przeprowadzonego przez PSZK.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Praca za darmo, wyzysk, parzenie kawy, nuda. Z tym staże kojarzą się studentom

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

13 sie 2014 6:00


W przeprowadzonym w czerwcu przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami badaniu, udział wzięło 1661 studentów z 81 uczelni wyższych, z 22 miast Polski. Okazuje się, że młodzi ludzie odnoszą się w sposób sceptyczny do liczby obowiązkowych staży i praktyk uwzględnianych w programie studiów.

Aż 57 proc. z nich uważa, że programy studiów w niewystarczającym stopniu kładą nacisk na edukację praktyczną. Potwierdzają to ubiegłoroczne wyniki badania opinii studentów prowadzone przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami – wówczas 34 proc. ankietowanych wskazało, iż studia nie przygotowują ich do podjęcia pierwszej pracy.

Czytaj też: Staż i praktyka w Polsce? To wciąż parzenie kawy za wpis w indeksie

 – Cieszy nas fakt, że nie tylko pracodawcy dostrzegają problem niewystarczającego praktycznego przygotowania studentów do podjęcia zawodu po zakończeniu nauki na danym kierunku. Młodzi ludzie są coraz bardziej świadomi wymagań firm i chcą kształcić się, uwzględniając potrzeby rynku pracy – mówi Wiesława Czarnecka-Stańczak, dyrektor ds. zarządzania personelem z firmy Siemens.

– W coraz większym stopniu zdają też sobie sprawę, że staż czy praktyka to jedno z najskuteczniejszych narzędzi edukacji praktycznej stanowiące efektywny początek drogi zawodowej – dodaje.

Czytaj też: Nie robię tego za darmo

Zdaniem 64 proc. respondentów, liczba miejsc na praktykach i stażach proponowanych przez firmy jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb studentów. Tylko 35 proc. respondentów, wybierając staż lub praktykę nie uwzględnia informacji o certyfikatach i nagrodach uzyskiwanych przez firmy w związku z organizacją programów staży lub praktyk.

Oglądaj też: Jak zakończyły się losy stażysty Krzysia?

Osoby, które brały udział w badaniu jako wyznacznik stażu i praktyki wysokiej jakości podawały najczęściej (93. proc.) możliwość udziału w realnych projektach i procesach. Większość respondentów (około 85 proc.) wymieniała ponadto walory edukacyjne programu stażowego, możliwość podjęcia stałej pracy w firmie oferującej staż, opiekę mentora, precyzyjnie określony zakres obowiązków, referencje pracodawcy po zakończeniu stażu oraz oferowane mu szkolenia.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Absolwent 2014-08-13 15:06:22

Wreszcie odrobinę prawdy o polskiej rzeczywistości edukacyjnej na poziomie wyższym. Jeśli diagnoza stanu jest bliska rzeczywistości, to nie trzeba być jasnowidzem, aby przewidzieć skutki nawarstwiania się stożka katastrofy kadrowej w Polsce. Podobna sytuacja ma miejsce w całej UE, może z wyjątkiem kilku uczelni w Niemczech.
No ale jak długo można badać zjawiska niskiej jakości kształcenia i staży deformujących potencjał kadrowy Europy? Może Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami ma jakiś projekt wyjścia z tej sytuacji? Szukam projektów w UE i poza porażką pt. Erasmus oraz innymi fikcyjnymi rozwiązaniami UE typu „gwarancja pracy dla absolwentów”, nic. No może poza jednym projektem polskim pod nazwą sieć r-point. Ale nie wiem jakie są losy tego projektu.

REKLAMA