Politechnika Śląska będzie nowocześnie kształcić kolejowe kadry

Polska kolej, by dogonić branżę na świecie musi się rozwijać. Nie da się tego osiągnąć bez nowocześnie wyszkolonych kadr. Politechnika Śląska wspólnie z PKP SA otwiera nowy kierunek studiów, który opierać ma się na ścisłej współpracy nauki i przemysłu.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Politechnika Śląska będzie nowocześnie kształcić kolejowe kadry

PODZIEL SIĘ


Autor: AW

2 paź 2015 0:06


Specjalnie do tego celu została powołana nowa jednostka – Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej.

- Związane jest to z zapotrzebowaniem przemysłu i spółek związanych z branżą kolejową, które odczuwają brak kadry wykwalifikowanej w nowych technologiach. Technologiach, które obecnie w transporcie kolejowym są i muszą być stosowane – wyjaśnia prof. Janusz Ćwiek, dyrektor Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej.

Polska kolei w tyle za europejską

Jak podkreśla ekspert, na świecie funkcjonuje pojęcie „nauki kolejowej”, a w krajach rozwiniętych działają branżowe uczelnie czy instytuty związane z transportem kolejowym. W Polsce, owszem mamy dwa instytuty – Instytut Kolejnictwa w Warszawie oraz Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu, ale są to jednostki przemysłowe, niezajmujące się kształceniem przyszłych kadr.

- Polska kolej przestała się rozwijać. Zlikwidowano technika kolejowe, katedry kolejnictwa na uczelniach. W efekcie w branży mamy „dziurę” pokoleniową. Nie wspominając o tym, że obecni kolejarze kształcili się w zupełnie innych technologiach niż te stosowane obecnie – kontynuuje prof. Ćwiek.

Branża musi dostosować się do przejścia z technologii analogowych na cyfrowe. Potrzebne są kadry biegłe w informatyce, telematyce, systemach logistycznych, systemach zarządzania bezpieczeństwem itp.

Stawiają na praktyczną naukę zawodu

Transport kolejowy – bo taką nazwę nosi nowy kierunek politechniki Śląskiej, będzie pierwszym na tej uczelni prowadzonym w tzw. profilu praktycznym. Ma to przyczynić się do ścisłej współpracy studentów oraz kadry nauczycielskiej z przemysłem.

Studenci będą odbywać 5-cio miesięczne praktyki w spółkach i firmach kolejowych, program studiów konsultowany został z przyszłymi pracodawcami.

- Studia będą o jeden semestr dłuższe niż na profilu ogólnoakademickim, właśnie po to by studenci odbyli praktyki zawodowe. Uczelnia jest w trakcie podpisywania umów z największymi firmami w branży kolejowej. - Wśród firm, które już podjęły współpracę są m.in.: PKP Cargo, PKP PLK, PKP Informatyka, Bombardier Transportation, Alstom Konstal, Newag, Chemet – wymienia Janusz Ćwiek. - Zamiarem organizatorów jest, aby podczas praktyk studenci mogli otrzymywać tematy prac dyplomowych inżynierskich i realizować je na potrzeby zakładu – dodaje.

Kształcenie na nowym kierunku rozpocznie się 3 października 2016 r. Na I semestr planowane jest przyjęcie 90 studentów na studia stacjonarne i 60 na studia niestacjonarne.

O problemach branży będziemy dyskutować w trakcie największego międzynarodowego spotkania branży logistycznej w Europie Środkowo-wschodniej. Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO – 5-6 października, Katowice

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA