Polacy są coraz gorszymi magistrami i doktorami. Skąd ten problem?

Resort nauki we współpracy z rektorami przygotuje zmiany, których celem jest podniesienie poziomu prac magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych. Minister Lena Kolarska-Bobińska liczy, że uda się je wprowadzić w ciągu roku.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Polacy są coraz gorszymi magistrami i doktorami. Skąd ten problem?

PODZIEL SIĘ


Autor: jo

22 paź 2014 23:51


Kolarska-Bobińska uczestniczyła 22 października br. w Lublinie w posiedzeniu Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, podczas którego dyskutowano m.in. o problemie poziomu prac decydujących o awansach naukowych. Na konferencji prasowej po zakończeniu obrad powiedziała, że problem jakości prac doktorskich, habilitacyjnych, a także magisterskich "bardzo nurtuje polskie środowisko".

Czytaj też: Młodzi studiują, chociaż dyplom im pracy nie załatwi

- To jest coś, co wzbiera, ja to słyszę na różnych spotkaniach, w różnych miejscach. Bardzo to boli, że ta jakość spada. W związku z tym podjęliśmy decyzję, że zaczynamy bardzo szybko podejmować działania wspólne - powiedziała Kolarska-Bobińska.

Minister dodała, że zmiany mają dotyczyć m.in. zasad recenzowania prac oraz funkcjonowania Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów. - Trzeba to systemowo rozwiązać, bo nie chodzi o to, czy jeden doktorat jest zły, czy jedna habilitacja, czy jest jakaś awantura, tylko chodzi o to, co my możemy jako środowisko zrobić, żeby pracować na rzecz wyższej jakości - podkreśliła Kolarska-Bobińska.

Przewodniczący konferencji rektorów, rektor UAM w Poznaniu, prof. Bronisław Marciniak powiedział, że propozycje zmian wyjdą od rektorów wyższych uczelni. 

Czytaj też: Dyplom nie gwarantuje dobrej pracy

Marciniak zaznaczył, że publikacje i książki naukowe "są na bardzo wysokim poziomie w większości dziedzin", natomiast obniżenie jakości prac decydujących o awansach naukowych wynika z ich masowości.

- Po to ta dyskusja, żeby to zmienić. Najważniejszą rzeczą będzie praca Centralnej Komisji oraz rola ekspertów i recenzentów - podkreślił.

Marciniak dodał, że kształcenie na stopień magisterski i doktorski w uniwersytetach nie może być oderwane od badań naukowych. - Nie możemy oddzielić badań, a badania to są także i prace doktorskie i habilitacyjne - dodał Marciniak

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA