Młody pracownik i szkolenia szansą na rozwój MŚP?

Trzy czwarte pracodawców wybiera strategię sita podczas rekrutacji. Wolą doszkalać doświadczonych pracowników, zamiast inwestować w młode kadry. Przedsiębiorcy sektora MŚP powinni zmienić myślenie. To do nich należą najbliższe cztery lata na rynku szkoleń.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Młody pracownik i szkolenia szansą na rozwój MŚP?

PODZIEL SIĘ


Autor: Joanna Oreł

23 lip 2014 6:36


Wyniki czwartej edycji badań Bilans Kapitału Ludzkiego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytetu Jagiellońskiego dowodzą, że szkolenia pracowników mają  istotny wpływ na rentowność firmy i ich wyniki.

Odsetek pracodawców, którzy realizowali kursy dla swoich pracowników w ostatnich latach, wyniósł od 80 do 100 proc. w przypadku firm silnie się rozwijających (procent zależny od ich wielkości) i od 70 do 90 proc. w przypadku tych, które rozwijają się. Z kolei w firmach, gdzie rozwój jest słaby i panuje stagnacja, na szkolenia decydowało się od 50 do 70 pracodawców.

Strategia sita korzystniejsza dla firm?

– Wyniki wszystkich edycji badań BKL wskazują na wyraźną zależność między rozwojem firmy rozumianym jako wzrost zysku, wzrost zatrudnienia oraz wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług, a rozwojem kompetencyjnym kadry – komentuje Marta Gałązka z Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego PARP.

Najchętniej w rozwój swoich pracowników dotychczas inwestowały przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 osób. Były to inwestycje w doświadczonych pracowników. Okazuje się bowiem, że pracodawcy nadal wybierają strategię sita w procesie rekrutacji. Wolą zatrudniać i szkolić kandydatów, którzy spełniają kryteria, jeżeli chodzi o kompetencje i umiejętności, zamiast rozwijać młode kadry. Według PARP – taką strategię przyjmuje trzy czwarte polskich firm.

– Pracodawca nie zawsze decyduje się na przeszkolenie pracownika, jeżeli biznes jest na tyle skomplikowany, że zajęłoby to kilka lat – tłumaczy takie podejście Anna Wicha, dyrektor Adecco Poland. – Korzystniejsze w takiej sytuacji jest zatrudnienie pracownika, który ma doświadczenie i zna sektor i specyfikę branży, mówi tym samym językiem, co pracodawca i wie czego ma dotyczyć jego praca. To oczywiście oznacza wyższe koszty i nie daje szansy młodym osobom wchodzącym na rynek pracy – dodaje.

Pracodawcy wolą inwestować w wieloletnich pracowników, którzy wykazali się lojalnością, bo na rynku nie znaleźli odpowiednich specjalistów na dane stanowisko.

<!-- pagebreak //-->
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.