Kompetencje ekonomiczne polskich uczniów: Lepiej z nimi na wsi, niż w mieście

Według raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce" 44 proc. uczniów z podstawówki i 41 proc. gimnazjalistów ma niedostateczną wiedzę na temat ekonomii.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Kompetencje ekonomiczne polskich uczniów: Lepiej z nimi na wsi, niż w mieście

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

10 mar 2016 15:50


Test z kompetencji ekonomicznych na „czwórkę" zaliczył co czwarty uczeń szkoły podstawowej, co piąty gimnazjum i co trzeci szkół ponadgimnazjalnych - wynika z raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce", który na zlecenie Narodowego Banku Polskiego przygotowała fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia" oraz IQS-Quant Group. Tylko 0,5 proc. uczniów szkoły podstawowej, 2 proc. gimnazjalistów oraz 4 proc. uczniów szkoły ponadgimnazjalnej uzyskało "piątkę" (90 proc. poprawnych odpowiedzi).

Wiedzą co to bank i emerytura, ale z PKB już gorzej

Diagnozę wiedzy ekonomicznej przeprowadzano w obszarach znajomości pojęć, znajomości instytucji, umiejętności ekonomicznych i wiedzy ekonomicznej. Chociaż uczniowie raczej nie mieli problemów z rozumieniem pojęć takich jak „bank", „emerytura" czy „pożyczka", to „produkt krajowy brutto", „deficyt" czy „dywidenda" sprawiały już nieco problemu.

W teście znajomości instytucji finansowych uczniowie odpowiadali poprawnie na niemal trzy czwarte pytań. Zadania dotyczące umiejętności finansowych związanych z codziennym zarządzaniem pieniędzmi okazały się łatwe. Trudności pojawiały się przy zadaniach wymagających większej wiedzy (np. rozumienie mechanizmu ubezpieczeń).

- Zadania nie były zbyt trudne obliczeniowo dla starszych badanych, jest to więc kwestia nierozumienia samego produktu i języka, w jakim formułuje się oferty lokat na rynku. Nie wydaje się to groźne na etapie szkoły podstawowej czy gimnazjum, ale w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych te deficyty niepokoją - czytamy w raporcie.

W testach sprawdzających wiedzę ekonomiczną największe deficyty dotyczą ogólnych zasad rządzących gospodarką: giełdy i rynków walutowych oraz zagadnień makroekonomicznych.

Co wpływa na wiedzę ekonomiczną?

Ogólnie rzecz ujmując, większe kompetencje ekonomiczne mają uczniowie z terenów wiejskich oraz małych miast, chociaż różnice te są coraz mniejsze wraz z wiekiem uczniów. Istnieją także regionalne zróżnicowania dotyczące kompetencji uczniów (nieco większe są wśród uczniów ze wschodu i północy Polski), choć i one wraz z dorastaniem dzieci tracą swoje znaczenie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA