Kompetencje ekonomiczne polskich uczniów: Lepiej z nimi na wsi, niż w mieście

0 0
Kompetencje ekonomiczne polskich uczniów: Lepiej z nimi na wsi, niż w mieście
Tylko 0,5 proc. uczniów szkoły podstawowej posiada bardzo dobre kompetencje ekonomiczne. (Fot.: Hobbies on a Budget)

Według raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce" 44 proc. uczniów z podstawówki i 41 proc. gimnazjalistów ma niedostateczną wiedzę na temat ekonomii.

Test z kompetencji ekonomicznych na „czwórkę" zaliczył co czwarty uczeń szkoły podstawowej, co piąty gimnazjum i co trzeci szkół ponadgimnazjalnych - wynika z raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce", który na zlecenie Narodowego Banku Polskiego przygotowała fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia" oraz IQS-Quant Group. Tylko 0,5 proc. uczniów szkoły podstawowej, 2 proc. gimnazjalistów oraz 4 proc. uczniów szkoły ponadgimnazjalnej uzyskało "piątkę" (90 proc. poprawnych odpowiedzi).

Wiedzą co to bank i emerytura, ale z PKB już gorzej

Diagnozę wiedzy ekonomicznej przeprowadzano w obszarach znajomości pojęć, znajomości instytucji, umiejętności ekonomicznych i wiedzy ekonomicznej. Chociaż uczniowie raczej nie mieli problemów z rozumieniem pojęć takich jak „bank", „emerytura" czy „pożyczka", to „produkt krajowy brutto", „deficyt" czy „dywidenda" sprawiały już nieco problemu.

W teście znajomości instytucji finansowych uczniowie odpowiadali poprawnie na niemal trzy czwarte pytań. Zadania dotyczące umiejętności finansowych związanych z codziennym zarządzaniem pieniędzmi okazały się łatwe. Trudności pojawiały się przy zadaniach wymagających większej wiedzy (np. rozumienie mechanizmu ubezpieczeń).

- Zadania nie były zbyt trudne obliczeniowo dla starszych badanych, jest to więc kwestia nierozumienia samego produktu i języka, w jakim formułuje się oferty lokat na rynku. Nie wydaje się to groźne na etapie szkoły podstawowej czy gimnazjum, ale w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych te deficyty niepokoją - czytamy w raporcie.

W testach sprawdzających wiedzę ekonomiczną największe deficyty dotyczą ogólnych zasad rządzących gospodarką: giełdy i rynków walutowych oraz zagadnień makroekonomicznych.

Co wpływa na wiedzę ekonomiczną?

Ogólnie rzecz ujmując, większe kompetencje ekonomiczne mają uczniowie z terenów wiejskich oraz małych miast, chociaż różnice te są coraz mniejsze wraz z wiekiem uczniów. Istnieją także regionalne zróżnicowania dotyczące kompetencji uczniów (nieco większe są wśród uczniów ze wschodu i północy Polski), choć i one wraz z dorastaniem dzieci tracą swoje znaczenie.

Zróżnicowanie regionalne kompetencji ekonomicznych uczniów. (Źródło: „Stocznia
Zróżnicowanie regionalne kompetencji ekonomicznych uczniów. (Źródło: „Stocznia")

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.