Kawecki: Szkoła musi uczyć zasad i reguł, które dominują w gospodarce

- W gospodarce rynkowej powielanie postaw rodziców lub dziadków, którzy większość życia spędzili w gospodarce nakazowej i jednocześnie opiekuńczej, nie jest najwłaściwszym zachowaniem. Dlatego też, zadaniem szkoły średniej jest, aby uczeń miał prawo znać zasady i reguły, które dominują w obecnej gospodarce - mówi Zygmunt Kawecki, nauczyciel przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w warszawskim L.O. nr 16 im. S. Sempołowskiej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kawecki: Szkoła musi uczyć zasad i reguł, które dominują w gospodarce

PODZIEL SIĘ


Autor: Kurier.pap.pl

15 cze 2016 8:11


Młodzież uczy się gospodarowania swoimi finansami od rodziców, na własnym przykładzie. W czym według pana mogą pomóc szkolne zajęcia z przedsiębiorczości?

- Młodzież do 16. roku życia nie spotyka się z przedmiotem, który porusza sprawy ekonomii i zachowań w gospodarce rynkowej. Zaledwie mały procent uczniów szkół ponadgimnazjalnych uczy się zagadnień związanych z gospodarką na poziomie gimnazjum. W gospodarce rynkowej powielanie postaw rodziców lub dziadków, którzy większość życia spędzili w gospodarce nakazowej i jednocześnie opiekuńczej, nie jest najwłaściwszym zachowaniem. Dlatego też, zadaniem szkoły średniej jest, aby uczeń miał prawo znać zasady i reguły, które dominują w obecnej gospodarce.

Czego z praktycznego punktu widzenia licealista może się nauczyć podczas takich zajęć?

- Na zajęciach z podstaw przedsiębiorczości (PP) uczeń uzyskuje wiedzę z podstaw ekonomii. Rozumie, czym jest popyt i podaż na rynkach, a więc na rynku dóbr i usług produkcyjnych, na rynku pracy czy na rynku finansowym. Poznaje również praktyczną wiedzę, np. o tym, że gospodarka rynkowa zachowuje się cyklicznie. Jeśli tak, to jak należy postępować, aby uniknąć załamania własnego budżetu domowego.

Które zagadnienia są najważniejsze z pana punktu widzenia?

- Przede wszystkim wiedza z zakresu samej gospodarki rynkowej i jej cykliczność. Czasami wracam do porównania gospodarki rynkowej i gospodarki centralnie planowanej, ale pomaga mi w tym dorobek polskiej kultury. Niektóre filmy z tamtego okresu, które oglądają moi uczniowie na lekcji PP są później omawiane na innych przedmiotach.

Czytaj tez: Szkoła wykształci przyszłych kolejarzy. Będzie klasa o profilu kolejowym

W następnej kolejności budżet państwa z najważniejszymi podatkami zasilającymi ten budżet, budżet domowy, ubezpieczenia. Rola podstawowych instytucji państwowych, odpowiedzialnych za rynki finansowe i za konsumenta, np. Giełdy Papierów Wartościowych, Narodowego Banku Polskiego, Komisji Nadzoru Finansowego, banków komercyjnych, parabanków. Podatki, które płaci konsument i jak rozliczyć się z podatków przed zakończeniem roku podatkowego. System emerytalny, przedsiębiorstwa i spółki i jaka jest ich organizacja.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.