Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna rozwija kształcenie dualne

Ok. 500 uczniów szkół zawodowych w kilkunastu gminach woj. śląskiego ma wkrótce zacząć uczyć się w pilotażowych projektach kształcenia dualnego. Na Politechnice Śląskiej ma natomiast ruszyć pierwszy dualny kierunek akademicki.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna rozwija kształcenie dualne

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

9 maj 2016 10:04


Projekty pilotażowe uwzględniające kształcenie dualne rozwija Katowicka Specjalna Strefa Ekonomicznej (KSSE). To wyjście naprzeciw przedsiębiorcom, którym brakuje wyspecjalizowanych kadr.

Przygotowywany przez KSSE model kształcenia zawodowego zakłada możliwość podążania ścieżką kształcenia dualnego - od szkoły zawodowej, przez technikum po wyższe studia. Wdrażając i testując go, strefa współpracuje z przedsiębiorcami i samorządami regionu w ramach tworzonej od kilkunastu miesięcy sieci K2 (Kariera i Kompetencje).

Czytaj też: Wojaczek: Nie stawia się fabryki na pustym rynku pracy. Dramatu nie ma, ale za 2-3 lata może być

- Jeszcze półtora roku temu nasz model był teoretyczny - przypomniał prezes KSSE Piotr Wojaczek. Od tego czasu działania w ramach K2 objęły m.in. analizę i standaryzację ścieżek edukacyjnych regionalnych szkół; sprawdzano też gotowość pracodawców do przyjmowania uczniów na staże lub praktyki.

Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. (fot. PTWP) Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. (fot. PTWP)

Jednym z pierwszych wdrożeń modelu stał się pilotażowy program prowadzony przez KSSE, władze Jastrzębia-Zdroju i tamtejsze technikum. W październiku ub. roku strefa przyznała 35 stypendiów uczniom, którzy w listopadzie w ramach systemu kształcenia dualnego rozpoczęli praktyki.

- Sam system dualny to nie jest nic nowego. Istotne, że pracując z uczniem, na początku poddajemy go ewaluacji przez psychologa, przez doradcę kariery. Budowany jest m.in. jego profil kompetencji miękkich; (…) potem sprawdzamy, jak program (kształcenia - PAP) oddziałuje na rozwijanie tych kompetencji - zaznaczył prezes KSSE.

Czytaj też: System dualny jako model edukacji zawodowej w Polsce istnieje, ale szkoły i urzędy nie są chętne do współpracy

W efekcie nacisku na kompetencje miękkie pracodawcy mający kontakt z takimi uczniami powinni np. otrzymać wiedzę, którzy z absolwentów będą im odpowiadali do poszczególnych zadań - nie tylko ze względu na posiadane umiejętności zawodowe, ale też predyspozycje potrzebne np. do zarządzania zespołami ludzkimi czy organizowania produkcji.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.