Jerzy Vetulani: Jak usprawnić mózg nastolatka?

• Zdaniem polskiego neurobiologa Jerzego Vetulaniego zwolnienie z lekcji WF-u to najgłupsza rzecz, jaką rodzice mogą zrobić zdrowym dzieciom.
• Mózg - dla rozwoju - potrzebuje zarówno wysiłku intelektualnego, jak i fizycznego.
• Profesor zwrócił też uwagę na sztukę jako ważne narzędzie rozwoju zdolności poznawczych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jerzy Vetulani: Jak usprawnić mózg nastolatka?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

10 lut 2016 11:10


– Dla rozwoju mózgu nastolatków programy szkolne powinny w większej mierze uwzględniać wychowanie fizyczne, zajęcia plastyczne, muzyczne, czy teatralne – uważa prof. Jerzy Vetulani. 9 lutego ten wybitny neurobiolog wygłosił w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wykład pt. „Mózg nastolatka, jak go usprawnić?”. Wydarzenie odbyło się w ramach obchodów 20-lecia istnienia WSIiZ.

– Mózg nie służy do myślenia. To naczelny organ przeżycia – zaznaczył prof. Vetulani. – Myślenie przynosi konkretne korzyści biologiczne – dodał.

Podczas spotkania wybitny neurobiolog przedstawił ewolucję mózgu człowieka. Opowiedział też o tym, jak ten organ rozwija się w różnych fazach naszego życia. Wytłumaczył również co trzeba robić, a czego unikać, aby usprawnić jego działanie.

Prof. dr hab. Jerzy Vetulani - polski psychofarmakolog, neurobiolog, biochemik, profesor nauk przyrodniczych. (Fot.: Wikimedia, Lech Polcyn, CC3.0) Prof. dr hab. Jerzy Vetulani - polski psychofarmakolog, neurobiolog, biochemik, profesor nauk przyrodniczych. (Fot.: Wikimedia, Lech Polcyn, CC3.0)

– Strategie zapewniające przeżycie wymagają adaptacji do zmiennych warunków otoczenia, a więc wysokiego stopnia plastyczności – mówił profesor. – Plastyczność mózgu to jego zdolność do modyfikacji organizacji jego połączeń neuronalnych pod wpływem bodźców – tłumaczył.

Zaznaczył również, że to z nią są związane osiągnięcia naszego mózgu. Neurobiolog podkreślił, że może ona i powinna być rozwijana oraz wspomagana. A najlepsze wyniki osiąga się we wczesnych okresach rozwojowych.

– Dane wskazują, że dla rozwoju mózgu dorosłego człowieka okres dziecięcy i młodzieńczy ma krytyczne znaczenie – podkreślił. – Następuje to pod wpływem bodźców dostarczanych przez rodziców, szkołę, kolegów i, ewentualnie, mentora, którym może być np. spowiednik, czy też nauczyciel.

Profesor zwrócił m.in. uwagę na to, że ogromna rola spoczywa na rodzicach, opiekunach:

– Im więcej zainteresowania okazujemy dziecku, tym wyższa będzie jego inteligencja – podkreślił. Jak mówił, wielkie znaczenie dla rozwoju mózgu ma także szkoła, środowisko, w którym młody człowiek spędza czas.  

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.