Firmy stawiają na e-learning

Najpopularniejszym benefitem oferowanym przez firmy swoim pracownikom są szkolenia. Na tradycyjne formy takie jak warsztaty decyduje się 90 proc. firm, na wykłady 80 proc. Jednak coraz bardziej na popularności zyskują szkolenia online.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Firmy stawiają na e-learning

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

9 kwi 2014 11:47


Z badania przeprowadzonego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania wynika, że wzrost zainteresowania internetowymi formami szkoleń jest znacznie większy niż tradycyjnymi. Na nagrania audio/video w 2013 r. zdecydowało się aż 65 proc. zapytanych film, podczas gdy rok wcześniej było ich o połowę mniej.

- Szkoleniami multimedialnymi, które oferujemy w naszej firmie, zainteresowało się o 12 proc. więcej pracodawców niż rok wcześniej. Widzimy zatem, że wzorem Europy Zachodniej, w Polsce mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem edukacji elektronicznej w Polsce - mówi Jakub Hryciuk, dyrektor zarządzający Onex Group.

E-learning na tak

Największą zaletą szkoleń online, która powoduje, że przedsiębiorcy skłaniają się do tej formy edukacji, są niższe koszty. - W porównaniu do tradycyjnego szkolenia, na przykład dotyczącego zdobycia lub pogłębienia wiedzy na temat programów pakietu MS Office, poziom nakładów finansowych na szkolenie multimedialne na dedykowanej platformie e-learningowej jest kilka razy niższy - Hryciuk.

- Dodatkowo, liczba osób biorących udział w szkoleniach online jest dużo wyższa, co za tym idzie pracodawca nie musi dokonywać wyboru, kto może skorzystać z kursu a kto nie - dodaje Hryciuk.

Z punktu widzenia pracownika, niewątpliwie zaletą tego narzędzia jest możliwość uczenia się w dowolnie wybranym przez siebie czasie.

E-learning na nie

Jeśli chodzi o minusy elektronicznej edukacji, na pierwszym miejscu możemy wskazać brak motywacji i zdyscyplinowania się do udziału w szkoleniu. - Nie mamy narzuconych godzin ani miejsca odbywania się kursów, więc sami musimy je zaplanować. A to nie jest takie łatwe przy dużej liczbie obowiązków służbowych i prywatnych. Jednak czasami przedsiębiorcy, którym zależy, żeby ich pracownicy rzeczywiście ukończyli dane szkolenie, na koniec wymagają zaliczenia testu, który zweryfikuje zdobytą wiedzę - mówi przedstawiciel Onex Group.

Warto także podkreślić, że wadą e-learningu jest brak możliwości rozmowy uczestnika z prowadzącym, problemy techniczne, na przykład związane z łączem internetowym lub po prostu niechęć osób do szkoleń online.

Przyszłość edukacji elektronicznej

Po kilku latach dekoniunktury gospodarczej polskie firmy rozsądniej zarządzają swoimi budżetami i w związku z tym intensywniej poszukują optymalizacji kosztów. - W związku z tym, że najważniejszą zaletą szkoleń online jest ich koszt, pracodawcy w 2014 r. i kolejnych latach jeszcze częściej będą stawiać właśnie na tę formę edukacji swoich pracowników - podsumowuje Jakub Hryciuk.

Prawie połowa zapytanych przez Fundację Obserwatorium Zarządzania zadeklarowała, że w tym roku planuje szkolenia na platformie multimedialnej, co oznacza kilkunastoprocentowy wzrost w porównaniu do 2013 r. (odpowiednio 48 proc. i 36 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

czytelnik 2014-04-11 16:17:05

Taaaa, troche wątpliwa jest wartość takich sponsorowanych badań. Nie ma żadnego odnościka do źródła, więc nie wiadomo kiedy były przeprowadzone, na jakiej próbie itd. Czyli takie... wszystkie Polki wybierają AJAX :)

Olaf 2014-04-09 15:33:14

Chciałbym się odnieść do wyżej wspomnianej motywacji. Moi pracownicy byli bardzo zadowoleni kiedy zaproponowałem wprowadzenie systemu e-learningowego zamiast szkoleń na które dotychczas wyjeżdżali w formie delegacji. Nie chciałem im zabierać wolnych dni ani też tracić ich godzin, które mogliby przeznaczyć na pracę. Zdecydowałem się na Memindera, który umożliwia egzaminowanie zdobytej wiedzy, więc nie można powiedzieć, że nie będą zmotywowani czy "oleją" temat. Tym bardziej, że za najwyższy wynik w teście będzie premia :) I wszyscy są zadowoleni.

REKLAMA