Doradztwo zawodowe dla gimnazjalistów nie działa

Szkolny doradca zawodowy ma bardzo ograniczone możliwości pracy z uczniami. Często rodzice nie wiedzą nawet, że mogą skorzystać z jego usług.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Doradztwo zawodowe dla gimnazjalistów nie działa

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/JP

14 wrz 2015 15:32


Trzecia klasa gimnazjum to czas podejmowania decyzji o wyborze kolejnej szkoły. Uczniowie potrzebują jednak pomocy już wcześniej. Z badania, że w trzeciej klasie gimnazjum następuje kumulacja zdarzeń związanych z przygotowaniami do egzaminu i brakuje czasu na spokojne zastanowienie się nad przyszłością zawodową ucznia. Według autorów badania, najlepszym czasem na skorzystanie z usług szkolnego doradcy zawodowego jest II klasa gimnazjum.

Rodzice nie wiedzą o konsultacjach ze szkolnym doradcą

Jak wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, na decyzje uczniów największy wpływ ma rodzina. Tymczasem - według raportu - większość rodziców nie wiedziała, że może konsultować się ze szkolnym doradcą zawodowym w sprawie przyszłości dziecka, choć większość badanych deklarowała potrzebę takiej rozmowy.

Nauczyciele jako doradcy

Doradca zawodowy ma do wykorzystania przeciętnie cztery godziny lekcyjne na pracę z jedną klasą w jednym roku szkolnym. To niewiele, zwłaszcza że informacje potrzebne uczniom są bardzo zróżnicowane. Ci, którzy chcą kontynuować naukę w szkołach zawodowych i technikach, potrzebują bardziej praktycznych informacji związanych z rynkiem pracy, lokalizacją wybranych szkół, możliwością załatwienia akademika, praktyk zawodowych. Gimnazjaliści, którzy wybierają licea, mają świadomość, że na podjęcie ostatecznych decyzji o wyborze zawodu będą mieli więcej czasu. Ważniejsze są dla nich informacje, które pozwalają im poznać własne mocne strony i ograniczenia.

Z badania wynika, że forma prowadzenia zajęć z doradcą zawodowym z całą, licząca przeważnie około 30 osób klasą, jest niefortunną praktyką. Gimnazjaliści wstydzą się otwarcie rozmawiać przy kolegach o swoich mocnych i słabych stronach oraz planach na przyszłość. W wielu szkołach funkcje doradcy edukacyjnego pełnią nauczyciele innych przedmiotów, którzy mają tendencje do oceniania predyspozycji dziecka na podstawie wyników z prowadzonego przez nich przedmiotu, co bywa mylące.

*Badanie "Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych", którego wyniki przedstawiono w poniedziałek w Warszawie, dotyczyło doradztwa zawodowego w polskich gimnazjach. Przeprowadzono je w 16 szkołach w Słupsku i Tarnowie w okresie listopad-grudzień 2014.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.