Certyfikaty w IT niezbędne? Menedżerowie twierdzą coś innego

• Dzięki certyfikatom doświadczenie ich posiadaczy jest formalnie udokumentowane.
• Menedżerowie IT postrzegają certyfikaty w zupełnie inny sposób i mają dla nich inną wartość niż dla pracowników.
• To wiedza i umiejętności - a nie certyfikat - stanowią wartość dodaną, za którą pracodawcy chcą zapłacić więcej.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Certyfikaty w IT niezbędne? Menedżerowie twierdzą coś innego

PODZIEL SIĘ


Autor: Maciej Ruciński

26 sty 2016 20:10


Mówi się, że człowiek uczy się przez całe życie. Nie mówimy tu wyłącznie o zdobywania doświadczenia i doskonaleniu swoich umiejętności, ale również o osiąganiu kamieni milowych w edukacji. Ta nie kończy się na zdaniu matury lub otrzymaniu tytułu magistra, doktora nauk, czy profesora. Nawet profesor nie osiądzie (a przynajmniej – nie powinien) na laurach po uzyskaniu tytułu, tylko dalej będzie poszerzał wiedzę w swojej dziedzinie.

Nie trzeba jednak iść na studia lub zdobywać kolejne tytuły naukowe, aby mówić o poszerzaniu edukacji. Na rynku dostępne są wszelakie kursy i szkolenia, pozwalające na zdobywanie wiedzy w zakresie wybranej specjalizacji i można (a nawet należy) traktować to jako część ścieżki rozwoju osobistego.

Branża rekrutacyjna, w moim przypadku skoncentrowana na obszarze infrastruktury IT, wskazuje na ogromne zainteresowanie specjalistami, tj. osobami o wieloletnim doświadczeniu w wąskim zakresie technologii – nie chodzi tu o skupienie się na serwerach, sieciach, czy bazach danych, ale o pójście o co najmniej krok dalej. Firmy poszukują pracowników, posiadających wąską specjalizację, która pozwoli im na bycie ekspertami w konkretnych obszarach (np. w zakresie bezpieczeństwa sieci, storage’u danych, wirtualizacji).

Wymaga to od pracowników nieustannego poszukiwania nowych źródeł wiedzy oraz sposobów na jej formalne potwierdzanie. Stąd na rynku tak dużym zainteresowaniem cieszą się szkolenia i kursy, pozwalające na zdobywanie wiedzy, jak również tytułowe certyfikaty, które mają za zadanie w sposób formalny pokazać, że jego posiadacz faktycznie może poszczycić się wiedzą we wskazanym zakresie.

Posiadanie certyfikatów jest wartościowe w oczach pracowników, ponieważ potwierdza to ich wiedzę oraz podnosi atrakcyjność i wartość na rynku pracy. Certyfikat powinien być gwarantem dla pracodawcy, świadczącym o wysokim poziomie kwalifikacji i chęci rozwoju w kierunku danej specjalizacji.

Maciej Ruciński z firmy Antal, autor artykułu (Fot. Mat.pras.) Maciej Ruciński z firmy Antal, autor artykułu (Fot. Mat.pras.)

Dzięki certyfikatom doświadczenie ich posiadaczy jest formalnie udokumentowane i pracodawca nie ma wątpliwości, że pracownik faktycznie posiada wiedzę i umiejętności, które deklarował w CV. Należy jednak postawić pytanie, czy certyfikaty rzeczywiście są postrzegane tak samo przez pracowników, jak i przez pracodawców? Przecież to, co dla jednych jest sufitem, dla innych może być podłogą…

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA