Certyfikaty w IT niezbędne? Menedżerowie twierdzą coś innego

0 0
Certyfikaty w IT niezbędne? Menedżerowie twierdzą coś innego
Posiadanie certyfikatów jest wartościowe w oczach pracowników, ponieważ potwierdza to ich wiedzę oraz podnosi atrakcyjność i wartość na rynku pracy. (Fot. Fotolia)

• Dzięki certyfikatom doświadczenie ich posiadaczy jest formalnie udokumentowane.
• Menedżerowie IT postrzegają certyfikaty w zupełnie inny sposób i mają dla nich inną wartość niż dla pracowników.
• To wiedza i umiejętności - a nie certyfikat - stanowią wartość dodaną, za którą pracodawcy chcą zapłacić więcej.

Mówi się, że człowiek uczy się przez całe życie. Nie mówimy tu wyłącznie o zdobywania doświadczenia i doskonaleniu swoich umiejętności, ale również o osiąganiu kamieni milowych w edukacji. Ta nie kończy się na zdaniu matury lub otrzymaniu tytułu magistra, doktora nauk, czy profesora. Nawet profesor nie osiądzie (a przynajmniej – nie powinien) na laurach po uzyskaniu tytułu, tylko dalej będzie poszerzał wiedzę w swojej dziedzinie.

Nie trzeba jednak iść na studia lub zdobywać kolejne tytuły naukowe, aby mówić o poszerzaniu edukacji. Na rynku dostępne są wszelakie kursy i szkolenia, pozwalające na zdobywanie wiedzy w zakresie wybranej specjalizacji i można (a nawet należy) traktować to jako część ścieżki rozwoju osobistego.

Branża rekrutacyjna, w moim przypadku skoncentrowana na obszarze infrastruktury IT, wskazuje na ogromne zainteresowanie specjalistami, tj. osobami o wieloletnim doświadczeniu w wąskim zakresie technologii – nie chodzi tu o skupienie się na serwerach, sieciach, czy bazach danych, ale o pójście o co najmniej krok dalej. Firmy poszukują pracowników, posiadających wąską specjalizację, która pozwoli im na bycie ekspertami w konkretnych obszarach (np. w zakresie bezpieczeństwa sieci, storage’u danych, wirtualizacji).

Wymaga to od pracowników nieustannego poszukiwania nowych źródeł wiedzy oraz sposobów na jej formalne potwierdzanie. Stąd na rynku tak dużym zainteresowaniem cieszą się szkolenia i kursy, pozwalające na zdobywanie wiedzy, jak również tytułowe certyfikaty, które mają za zadanie w sposób formalny pokazać, że jego posiadacz faktycznie może poszczycić się wiedzą we wskazanym zakresie.

Posiadanie certyfikatów jest wartościowe w oczach pracowników, ponieważ potwierdza to ich wiedzę oraz podnosi atrakcyjność i wartość na rynku pracy. Certyfikat powinien być gwarantem dla pracodawcy, świadczącym o wysokim poziomie kwalifikacji i chęci rozwoju w kierunku danej specjalizacji.

Maciej Ruciński z firmy Antal, autor artykułu (Fot. Mat.pras.)
Maciej Ruciński z firmy Antal, autor artykułu (Fot. Mat.pras.)

Dzięki certyfikatom doświadczenie ich posiadaczy jest formalnie udokumentowane i pracodawca nie ma wątpliwości, że pracownik faktycznie posiada wiedzę i umiejętności, które deklarował w CV. Należy jednak postawić pytanie, czy certyfikaty rzeczywiście są postrzegane tak samo przez pracowników, jak i przez pracodawców? Przecież to, co dla jednych jest sufitem, dla innych może być podłogą…

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.