Współpraca biznesu z organizacjami pozarządowymi przynosi efekty

Świat organizacji pozarządowych w Polsce nie byłby tak silny, gdyby nie współpraca z biznesem - przekonywali uczestnicy czwartkowej debaty w Pałacu Prezydenckim "25 lat wolności. 25 lat zaangażowania biznesu w budowę społeczeństwa obywatelskiego".
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Współpraca biznesu z organizacjami pozarządowymi przynosi efekty

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

18 wrz 2014 15:47


Mówiąc o znaczeniu partnerstwa organizacji pozarządowych z przedsiębiorcami prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janina Ochojska podkreśliła, że regularne przekazywanie środków przez firmy daje organizacjom stabilność i możliwość planowania długofalowej działalności.

Czytaj też:Ponad 738 tys. zł udało się zebrać dzięki Poland Business Run

"Świat organizacji pozarządowych w Polsce nie byłby tak silny, gdyby nie współpraca z biznesem. To, że ten postęp organizacji mógł się dokonać, że mogliśmy się sprofesjonalizować, to również zasługa współpracy z biznesem, od którego po prostu się uczyliśmy" - powiedziała.

Zwróciła uwagę, że w latach 90. firmy były źródłem wsparcia dla wielu organizacji. Później wiele z nich, zwłaszcza te duże, które dysponują dużymi środkami finansowymi, zaczęły zakładać własne fundacje, które zaczęły zajmować miejsce organizacji pozarządowych.

W jej ocenie fundacje te często nie mają określonej strategii działania i jedynie próbują naśladować organizacje pozarządowe, co - jak zaznaczyła - nie zawsze wychodzi im dobrze, "choćby dlatego, że to są ludzie stworzeni do robienia biznesu, a nie do pomagania".

Zwróciła też uwagę na prawne przeszkody w pogłębieniu współpracy świata biznesu i organizacji dobroczynnych, m.in. na fakt, że firmy nadal nie mogą przekazywać organizacjom darowizn w formie usług bez opodatkowania. "Dobrze byłoby to w przyszłości zmienić" - powiedziała.

Andrzej Klesyk, prezes PZU SA, podkreślił, że choć fundacja założona przez jego firmę ma jasno sprecyzowaną strategię - wspiera działania związane z bezpieczeństwem, m.in. na drogach, edukacją i finansuje kulturę narodową, nie oznacza to, że nie wspiera różnych akcji charytatywnych.

Socjolog, działacz organizacji pozarządowych Jakub Wygnański ocenił, że minione 25 lat było wielkim sukcesem polskiej przedsiębiorczości, jednak wiąże się to z poważnymi kosztami.

"Jednym z nich jest to, że jesteśmy od siebie bardzo oddzieleni, bardzo skoncentrowani na sobie, uważamy, że podstawowy mechanizm rozwoju ma charakter rywalizacyjny, że troszczymy się przede wszystkim o siebie i swoich najbliższych" - powiedział.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.