Raporty społeczne firm korzystne dla konsumentów

Przygotowywane przez firmy tzw. raporty społeczne są korzystne dla konsumentów; być może wkrótce stanie się to obowiązkiem - mówiono podczas w poniedziałkowej konferencji w Katowicach nt. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Raporty społeczne firm korzystne dla konsumentów

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

4 cze 2013 10:58


Raporty społeczne to dokumenty zbierające m.in. informacje o podejściu firm do zarządzania oraz dane ekonomiczne, społeczne i środowiskowe związane z ich działalnością.

Poniedziałkową konferencję "II Śląski Okrągły Stół nt. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu" zorganizowała działająca przy zarządzie woj. śląskiego Rada ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Ma ona inicjować i propagować prospołeczne wzorce w firmach i samorządach. Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to element działania przedsiębiorstw, uwzględniający m.in. interesy społeczne, ochronę środowiska i dobre relacje z otoczeniem. Zasady CSR nakazują firmom działać tak, by osiągnąć równowagę między efektywnością, dochodowością a interesem społecznym.

Do korzyści z wprowadzenia obowiązkowych raportów społecznych przekonywał w poniedziałek pomysłodawca Rady, jej członek, wojewódzki radny i dyrektor Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Michał Wójcik.

Wskazał na przykład Danii, która od lat promuje idee CSR. Obowiązkowe raportowanie społeczne wprowadzono tam w 2008 r. - objęto nim największe przedsiębiorstwa i spółki giełdowe z udziałem państwa. Takich przedsiębiorstw jest ok. 1 tys.

"To dobry kierunek, by uniknąć patologii, żeby nie jeść np. soli z dróg (...) My, jako konsumenci, mamy prawo wiedzieć, czym zajmuje się firma, jak wygląda jej łańcuch dostaw, czy ma jakieś problemy z korupcją czy konkurencją, jak chroni środowisko. Ten obszar raportowania warto popierać. W duńskiej polityce jest kierunek, żeby promować to rozwiązanie w całej Unii Europejskiej; najpierw wielkie przedsiębiorstwa, a potem coraz niżej" - mówił Wójcik.

Jego zdaniem obowiązek raportowania powinien objąć też małe przedsiębiorstwa, których działalność może być szkodliwa dla otoczenia, podobnie jak tych wielkich. Wójcik uważa, że raportowanie nie byłoby dla nich wielkim obciążeniem.

O wzroście znaczenia raportowania społecznego w ostatnim czasie mówił też Marcin Grzybek z organizacji pozarządowej Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Wymienił ten czynnik, jako jeden z aktualnych trendów w dziedzinie CSR. Wskazał, że wprowadzenie obowiązku raportowania społecznego proponuje Komisja Europejska. Zaznaczył też, że podczas gdy w Polsce powstaje ok. 30 takich raportów rocznie, przygotowują je np. wszystkie ze 100 największych brytyjskich spółek, a także ponad 80 proc. z 500 największych spółek na świecie.
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA