Polacy nie chcą kupować prezentów, z którymi wiąże się wyzysk pracowników

Współcześni konsumenci - również w Polsce - zwracają coraz większą uwagę na przestrzeganie zasad zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialnej produkcji i sprawiedliwego handlu. Nie chcą kupować prezentów produkowanych w nieodpowiednich warunkach pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polacy nie chcą kupować prezentów, z którymi wiąże się wyzysk pracowników

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

22 gru 2015 11:00


Sześciu na dziesięciu naszych rodaków przyznaje, że uważnie czyta etykiety, wybierając prezenty. Podobny odsetek unika kupowania upominków, które są wyprodukowane ze szkodą dla środowiska naturalnego - wynika z badania "Zakupy świąteczne 2015", przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Okazuje się, że w czasie świątecznych zakupów nie zapominamy o kwestiach społecznych, zwracając szczególną uwagę na kraj pochodzenia upominków czy też przestrzeganie przez ich producenta zasad sprawiedliwego handlu - taką odpowiedź wskazało 67 proc. respondentów z Europy oraz 62 proc. Polaków. Jednocześnie jeszcze rok temu takiej samej odpowiedzi udzieliło 57 proc. naszych rodaków.

3.png 3.png

Coraz więcej klientów nie chce kupować prezentów, przy produkcji których wykorzystywano pracę dzieci. W Europie na ten problem zwróciło uwagę 65 proc. respondentów, w Polsce - 53 proc.

W naszym kraju wśród bardziej palących kwestii znalazły się m.in. szkodliwy wpływ produkcji towarów na środowisko naturalne (58 proc.) oraz unikanie kupowania tych towarów, które powodują zbyt wysoką emisję dwutlenku węgla (55 proc.).

4.png 4.png

- Z roku na rok odpowiedzialna konsumpcja zyskuje na znaczeniu w naszym kraju. Coraz więcej Polaków świadomie kupuje produkty, które wytwarzane są w odpowiedzialny sposób, czyli z poszanowaniem praw człowieka i pracownika, za godne wynagrodzenie i z przestrzeganiem zasad ochrony środowiska – mówi Irena Pichola, partner Deloitte, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej.

- Ponad połowa Polaków zadeklarowała, że nie kupuje prezentów produkowanych w nieodpowiednich warunkach pracy w krajach rozwijających się (53 proc.) oraz tych wytwarzanych niezgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju społecznego (53 proc.). Jedna i druga odpowiedź zyskała w ciągu ostatniego roku po sześć punktów procentowych – dodaje.

Odpowiedzi a rzeczywistość

Trzeba jednak pamiętać, że udział w badaniu, w którym pyta się ankietowanych o kwestie społeczne, ma charakter deklaratywny. Wskazuje na to także odpowiedź na inne pytanie, w którym respondenci dzielili się opinią, w jakie obszary powinni zainwestować sprzedawcy, by poprawić warunki zakupów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA