Nowe otwarcie na innowacje społeczne

- Firmy nie chcą być już kojarzone ze sponsoringiem i działalnością filantropijną, natomiast jest w nich ogromny zasób wiedzy i kompetencji, stąd z nadzieją wyglądamy tego nowego otwarcia w sferze innowacyjności - mówi Anna Grosiak, head of Business Development and Sustainability Officer Siemens.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Nowe otwarcie na innowacje społeczne

PODZIEL SIĘ


Autor: JK

3 gru 2013 13:00


Według Kuby Wygnańskiego, prezesa pracowni badań i innowacji społecznej Stocznia, najciekawsze i najefektywniejsze innowacje powstają niejako na „szwach" społeczeństwa, jego różnych grup i sektorów. - Wśród gamy różnorodnych czynników, które składają się na środowisko przyjazne innowacjom społecznym, Wygański szczególne znaczenie przypisuje interakcji, do której dochodzi podczas współpracy podmiotów z różnych sektorów takich jak biznes, administracja, obywatele - twierdzi.

Zagadnienie innowacyjności społecznej, aspekty jej rozwijania oraz znaczenie dla CSR poruszone zostały podczas konferencji „Innowacje społeczne. Nowe otwarcie", która odbyła się 28-29 listopada 2013 r.

Zdaniem obecnej na wydarzeniu Katarzyny Mróz, koordynatora ds. komunikacji PGNiG, istotny i bardzo potrzebny jest dialog z interesariuszami firmy w regionach, w których ona działa. PGNiG oprócz wykorzystania konwencjonalnych kanałów komunikacyjnych takich jak strona internetowa, newsletter, zdecydowało się na dialog z wybieranymi w wyborach powszechnych w gminach specjalnymi radami konsultacyjnymi, w których skład wchodzili przedstawiciele społeczności, organizacji, mediów i władz lokalnych.

- Dialog w takich sytuacjach oraz budowanie relacji z ludźmi jest procesem długotrwałym, wymagającym wiele pokory oraz w szczególności empatii. To właśnie ten ostatni czynnik prelegentka uznaje za jeden z kluczowych w kreacji innowacji społecznych - mówi.

Zgodnie z opinią Anny Grosiak, head of Business Development and Sustainability Officer Siemens, wiele wyzwań wymusza zmianę myślenia ludzi biznesu na temat innowacji i nakazuje ją zauważać w sferze ekonomicznej i społecznej.

- Firmy nie chcą być już kojarzone ze sponsoringiem i działalnością filantropijną, natomiast jest w nich ogromny zasób wiedzy i kompetencji, stąd z nadzieją wyglądamy tego nowego otwarcia w sferze innowacyjności - mówi Grosiak.

Joanna Erbel, socjolog, poleca wspieranie przez miasto i biznes powstających w przestrzeni miejskiej przestrzeni autonomicznych (np. squatów), które jej zdaniem są miejscem powstawania nie tylko kultury, kontrkultury, innowacji społecznych, ale także innowacji technologicznych (typu DIY).

Zgodnie z opinią Pauliny Garstki, CSR menedżera w Goodbrand & Company Polska, obecnie innowacje społeczne mogą przyczyniać się do tworzenie silniejszej i trwalszej przewagi konkurencyjnej niż pozostawanie jedynie przy implementacji strategii CSR. Jako wyłaniającą się nową przestrzeń do konkurencji dla firm w zakresie odpowiedzialności społecznej menadżer wskazała tworzenie wspólnej wartości (CSV, creating shared value).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA