Jesteśmy za biedni na społeczną odpowiedzialność biznesu?

Wyniki pierwszego krajowego Barometru CSR pokazują, że jesteśmy społeczeństwem, które dojrzało do oczekiwań wobec biznesu. Ale nie wiemy jeszcze, że to nasze portfele decydują, które z firm należy premiować za CSR, bo w tych portfelach jest ciągle za mało.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jesteśmy za biedni na społeczną odpowiedzialność biznesu?

PODZIEL SIĘ


Autor: Paweł Oksanowicz

11 wrz 2013 17:36


Badanie opinii konsumentów w Polsce - Barometr CSR - pokazuje jak rynek reaguje na społeczną odpowiedzialność biznesu. Co czwarty Polak oczekuje od firm, że będą rozwiązywać problemy społeczne poprzez działania biznesowe. (28 procent badanych). Odwrotne, tradycyjne podejście do biznesu deklaruje więcej niż połowa - 62 procent. Ta część społeczeństwa oczekuje od podmiotów gospodarczych przede wszystkim zarabiania pieniędzy i ewentualnego wsparcia pewnych działań na rzecz społeczeństwa i środowiska.

Dość wysokie wskaźniki znajomości CSR-u i zaufania do tych biznesów, które postrzegane są jako firmy wrażliwe na otoczenie nie idą w parze w decyzjami konsumenckimi. Z jednej strony podyktowane jest to intuicyjnym rozumieniem CSR-u. Z drugiej chodzi o kierowanie się przy zakupach ceną, a nie szeroko rozumianą jakością produktu.

- Na Zachodzie mamy do czynienia z konsumentami świadomymi. Potrafią wyrwać się z nawykowego kupowania, że tańsze, że lepsza marka, że ciekawie się reklamuje - mówi prof. UW Dominika Maison, szefowa Domu Badawczego Maison, który zrealizował badanie Barometr CSR.

Decydowanie portfelem to jednak dopiero kolejny krok na drodze do rynkowego społeczeństwa obywatelskiego.

Na dziś sytuacja w Polsce wygląda tak, że w kwestii działań na rzecz dobra społecznego i środowiska Polacy bardziej ufają dużym rodzimym firmom (56 procent), niż korporacjom z zagranicy (44 procent). I domagają się od firm kampanii informacyjnych, reklamowych, które powiększyłyby wiedzę na temat CSR-u. Bo jest ona raczej mała (58 procent), z czego dość jasno wynika, że chcielibyśmy wiedzieć więcej na temat CSR-u - 52 procent. Ale już wyczuwamy, że WOŚP Jerzego Owsiaka to zbyt mało, aby firmy zrealizowały wszystkie społeczne oczekiwania - CSR jest korporacyjnym obywatelstwem, odpowiedzialnością firmy za jej całościowy wpływ na otoczenie.

Barometr CSR pokazuje też, że mniej więcej przez połowę naszego społeczeństwa biegnie linia podziału między tych, którzy są dojrzałymi obywatelami lub mają takie aspiracje. Reszta pozostaje bierna lub egoistyczna. - W tej reszcie panuje wielka swoboda sięgania po wartości lub ich odrzucanie w zależności od impulsu - mówi Dominika Maison. - Na przykład pasywni pozerzy deklarują się jako wolontariusze, chociaż twierdzą że pomaganie innym nie ma sensu...

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.