Firmowe życie rodziców po porodzie

Jednym z najważniejszych czynników świadczących o skuteczności firmowych strategii CSR (ang. Corporate Social Responsibility) jest dziś troska pracodawcy o młodych rodziców. Polepsza się sytuacja kobiet w ciąży i matek. Na tle tych przemian gorzej wypadają ojcowie.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Firmowe życie rodziców po porodzie

PODZIEL SIĘ


Autor: ang

13 cze 2013 8:30


Badani przez TNS Polska w 82 proc. przypadków zgodzili się z tezą, iż ojcowie i matki powinni w możliwie równy sposób angażować się w sprawy domu i wychowania dzieci. W badaniach postaw rodzimych pracowników wyraźnie widoczne są także skutki wieloletniej dyskusji na temat urlopów macierzyńskich.

Aż 80 proc. pracownic polskich firm sondowanych w 2012 roku przez MillwardBrown SMG/KRC przyznało, że kobiety w ciąży są życzliwie traktowane przez ich pracodawców. 88 proc. wskazywało na pozytywne postawy współpracowników. To poważna zmiana w stosunku do analogicznego badania SMG/KRC z 2006 r., kiedy aż w trzech firmach na cztery dawano im do zrozumienia, że powinny zrezygnować z pracy.

Firma, a obyczaje. Obawy i nadzieje taty

Gorzej wygląda sytuacja z urlopami ojcowskimi. W pierwszym kwartale tego roku wzięło je tylko 7 tys. ojców - przy liczbie narodzin sięgającej 400 tys. w skali roku.

Na współczesnym rynku pracy na popularności zyskuje praca projektowa. Coraz rzadziej zajmowanie konkretnego stanowiska wiąże się z wykonywaniem powtarzalnych, wyuczonych przez lata do perfekcji czynności, liczy się za to zaangażowanie, kontrola i sprawne działanie na kolejnych etapach projektu. Dlatego też pracownicy czują się coraz bardziej odpowiedzialni za powodzenie przedsięwzięć, w których partycypują.

Podlegają silnej presji związanej z koniecznością bycia obecnym na każdym etapie prac - zarówno ze strony partnerów zewnętrznych i czynników związanych z samym projektem, jak i organizacji, w których pracują. Dojrzałe firmy opracowują jednak modele i procedury, które pozwalają  na pogodzenie systemu pracy projektowej z potrzebami pracowników, zwłaszcza tych, którzy doświadczają zdarzeń przełomowych w swoim życiu.

Przykładem przedsiębiorstw, które z powodzeniem wdrażają tego typu narzędzia pracy, są firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych, m.in. Hewlett-Packard oraz Infosys BPO Poland.

- Staramy się dostarczać zarówno ojcom, jak i matkom narzędzia, umożliwiające im rozwój zawodowy i zaangażowanie w życie rodzinne. Jesteśmy świadomi tego, że urodzenie się dziecka to wielkie wydarzenie w życiu pracownika i jest to zarazem okres bardzo trudny i wymagający zaangażowania czasu i sił. Firmy  o wysokiej kulturze pracy i polityki HR zdają sobie z tego sprawę i tworzą rozwiązania, które pozwalają dobrze zaplanować ten czas - z korzyścią dla pracownika i bezpiecznie dla pracodawcy - mówi Agnieszka Orłowska, prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP we Wrocławiu, członek ABSL. We wrocławskiej siedzibie Hewlett-Packard stworzono programy skierowane do pracowników obu płci, m.in. dotyczące urlopów macierzyńskich i „tacierzyńskich".

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA