EEC 2015: Przed firmami wiele wyzwań, jeśli chodzi o CSR

Celem społecznej odpowiedzialności biznesu jest dobrowolnie uwzględnienie interesu społecznego i ochrony środowiska naturalnego. Jaki firmy mają w tym interes?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

EEC 2015: Przed firmami wiele wyzwań, jeśli chodzi o CSR

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

27 kwi 2015 4:22


Jacek Stryczek, założyciel Stowarzyszenia Wiosna i Szlachetnej Paczki, chciałby, żeby sednem działań społecznych przestały być wyjazdy pracowników w celu malowania domów dziecka.

– To modne i wspaniałe działanie na rzecz innych ludzi, do którego czasem trzeba dorobić sobie teorię, by czuć, że było ono wartościowe. Chciałbym, żeby pracownicy spotkali się na dachu wieżowca korporacyjnego, patrzyli w gwiazdy i rozmawiali o ideałach. A gdy już zejdą na dół, powinni mieć odwagę, by zrobić to, o czym mówili – tłumaczy Stryczek.

Czytaj też: Orange, Bogdanka, Energa oraz Tauron. Oto mistrzowie raportów CSR

Z kolei Krzysztof Gorzkowski, PR & marketing manager w Kapsch Telematic Service, podkreśla, że CSR to nie idea patrzenia w gwiazdy, ale narzędzie marketingowe w komunikacji z rynkiem – i to skrajnie efektywne.

– Rocznie fundujemy około 100 praktyk studenckich. Nie są to praktyki, za które młodzi dostają 500 zł i biegają z papierami po firmie. Poza tym około jedna trzecia stażystów u nas zostaje. Czy to jest CSR, czy biznes? – pyta Gorzkowski.

– Jeśli nasza firma, zajmująca się tematyką transportu, mówi głośno, że w Polsce 30-40 proc. jeżdżących ciężarówek jest przeważona, a ich droga hamowania jest o 100 metrów dłuższa, to jest to odpowiedzialność społeczna za sprzedawany produkt (wagi do dynamicznego ważenia samochodów) czy biznes? – dodaje Gorzkowski.

Na potwierdzenie swoich słów Gorzkowski przytacza przykład Villeroy & Boch, firmy produkującej m.in. porcelanę. – Villeroy & Boch to pierwszą spółka, która wprowadziła urlopy macierzyńskie. Właściciele pozwoli pracownicom przychodzić z dziećmi do pracy. Zrobili to nie dlatego, że już wtedy istniało określenie odpowiedzialności społecznej w biznesie. Po prostu nie chcieli, by z firmy odeszły kobiety, które przepięknie malowały porcelanę – opowiada.

Czytaj też: Ile spółki z Grupy Azoty przeznaczają na CSR?

Istotne jest jednak, by działania CSR miały sens z punktu widzenia firmy. – Producent pestycydów nie powinien mówić, że dba o środowisko naturalne w momencie, gdy nie chce założyć nowoczesnych filtrów albo gdy przenosi produkcję do Indii, gdzie może zrobić wszystko – komentuje Gorzkowski.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA