Branże spożywcza i handlowa zyskują na podnoszeniu standardów CSR

Zarówno handel, jak i producenci żywności inwestują w efektywność energetyczną, kampanie społeczne i fair trade. Czerpią z tego nie tylko korzyści natury etycznej, ale też czysto biznesowej - wynika z dyskusji na panelu "Zrównoważony rozwój w handlu i w przemyśle spożywczym" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2013.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Branże spożywcza i handlowa zyskują na podnoszeniu standardów CSR

PODZIEL SIĘ


Autor: ortalspozywczy.pl/Łukasz Rawa

www.portalspozywczy.pl

16 maj 2013 9:50


Efektywność energetyczna jest obecnie bardzo ważnym punktem w strategii każdej sieci handlowej. Wynika to przede wszystkim z faktu, że efektywność w tym zakresie znacząco zmniejsza koszty funkcjonowania obiektów handlowych. To przekłada się na półkowe ceny oferowanych w nich produktów, co z kolei wpływa na zadowolenie odwiedzających sklepy konsumentów - tłumaczyła Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD).

Sieci handlowe współpracują w temacie efektywności energetycznej ze swoimi dostawcami. - Zależy nam na racjonalizacji łańcucha dostaw, tak aby był on jak najkrótszy. Właśnie w tym obszarze widzimy największy potencjał - wskazała Juszkiewicz. - W Metro Group, firmie którą reprezentuję "na co dzień", udało nam się znacząco zredukować użycie samochodów dostawczych, co z jednej strony wpływa korzystnie na ponoszone przez nas koszty, z drugiej zaś na środowisko naturalne. Minimalizacja negatywnego oddziaływania sieci handlowych na otoczenie jest bardzo istotna - podkreśliła.

W podnoszenie poziomu efektywności energetycznej inwestują też firmy spożywcze, w tym mleczarskie. Edward Bajko, prezes Spółdzielczej Mleczarni Spomlek zwrócił uwagę, że polskie mleczarstwo w ostatnich latach wykonało ogromny skok techniczny i technologiczny.

- Większość z inwestycji w branży miała na celu poprawę jakości produktów, dostosowanie ich do wymagań nowoczesnych konsumentów, ale siłą rzeczy nowe linie technologiczne są też bardziej efektywne energetycznie. Ilość energii, którą trzeba zużyć do wyprodukowania wyrobu spadła. Ostatnie kilkanaście lat to zatem nie tylko konsekwentny postęp w zakresie jakości produktów, ale także podniesienie poziomu efektywności energetycznej. Nawet jeśli nastąpił on niejako "przy okazji" - zaznaczył Bajko.

- Niemniej, w tej chwili coraz więcej firm z branży planuje inwestować stricte w efektywność energetyczną. Mleczarnie myślą o samodzielnym wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła z gazu. Możemy też obserwować próby budowania biogazowi, oraz wiele innych przedsięwzięć, związanych chociażby z dokładnym opomiarowaniem produkcji. Wydaje się, że mleczarstwo jest w czołówce tego typu działań. Wynika to nie tylko ze szczytnych idei, ale także z rachunku ekonomicznego - dodał. W Spomleku koszty energii zajmują trzecie miejsce pod względem wagi, zaraz po kosztach surowca i kosztach pracy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.