Prawdy i mity o BPO

Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce (tzw. BPO) należy do jednego z najszybciej rozwijających się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Choć oferuje coraz więcej miejsc pracy, to zmaga się z mitem, że praca w nim to tylko chwilowy przystanek w karierze zawodowej i zajęcie raczej dla ludzi młodych, bez doświadczenia zawodowego.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Prawdy i mity o BPO

PODZIEL SIĘ


Autor: ang

25 mar 2013 16:06


Jak wynika z danych zebranych przez portal Pracuj.pl, pracodawcy z tej branży poszukują też doświadczonych specjalistów, którzy mogą liczyć na rozwój zawodowy.

Z danych Związku Liderów Sektora Usług Wspólnych (ABSL) wynika, że na przestrzeni ostatnich sześciu lat stworzono w Polsce 375 centrów usług biznesowych, a zatrudnienie w nich znalazło ponad 100 tys. osób. Choć najwięcej jest centrów wspierających tzw. back office firm oraz obsługę klienta, gdzie nie jest wymagane doświadczenie zawodowe, to przybywa centrów badawczo-rozwojowych, świadczących zaawansowane usługi oparte na wiedzy.

Jak mówi Katarzyna Daniek, ekspert agencji zatrudnienia ManpowerGroup: - Na początku branża kładła nacisk przede wszystkim na znajomość języków obcych, najpierw tych najpopularniejszych, takich, jak: francuski, włoski czy angielski, a później również tych mniej popularnych, jak duński, norweski, hebrajski, a nawet chiński. Obecnie jednak BPO to nie tylko sektor dla lingwistów. Wraz ze wzrostem zaawansowania przetwarzanych operacji, firmy poszukują osób z doświadczeniem w branży finansowej, HR-owej, inżynieryjnej, IT czy sprzedażowej. - Przyszłością sektora będą też procesy niszowe, przykładem jest tu Legal Process Outsourcing, który może stać się hitem najbliższych lat i być szansą na pracę w zawodzie dla absolwentów prawa czy też pokrewnej mu administracji - podkreśla Katarzyna Daniek.

W kryzysie BPO kwitnie i daje pracę specjalistom

Branża BPO jest jedną z niewielu, na którą spowolnienie w gospodarce nie miało negatywnego wpływu, a nawet przyczyniło się do jej rozwoju. Jak przewiduje Maciej Michalewski, prezes zarządu agencji Lobo HR, w kolejnym roku przewidywany jest wzrost sektora o dalsze 20%, a na jego rozwój w dużej mierze ma wpływ kryzys gospodarczy, który sprawia, że firmy dążą do obniżenia kosztów operacyjnych. Centra Usług Wspólnych dają natomiast szansę na restrukturyzację i istotne oszczędności.

- Powyższy trend wygenerował już duży popyt na pracowników z branży finansowej i księgowej. Największą liczbę ofert w tym sektorze stanowią stanowiska księgowego, analityka biznesowego lub finansowego, a także kontrolera finansowego. Szczególnie trudno pozyskać specjalistów z wykształceniem wyższym kierunkowym z dwoma lub trzema biegłymi językami np. angielskim, francuskim lub włoskim. - mówi Maciej Michalewski.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.