Outsourcingu sprzedaży coraz bardziej popularny

Do najczęściej outsourcowanych procesów w Polsce należą księgowość, obsługa klienta, wsparcie IT i usługi finansowe. W ostatnich pięciu latach eksperci zauważają również stały, kilkunastoprocentowy wzrost rynku outsourcingu sił sprzedaży.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Outsourcingu sprzedaży coraz bardziej popularny

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

4 gru 2015 15:11


Według raportu PAIiIZ i firmy Hays „10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”, sektorami, które najchętniej korzystają z usług wsparcia sprzedaży, są branże FMCG, elektro, finansową, farmaceutyczną, telekomunikacyjną, a także największych na rynku touroperatorów. Szacuje się, że w zależności od zakresu procesów zleconych na zewnątrz, oszczędności finansowe firmy korzystającej z outsourcingu sprzedaży mogą sięgnąć nawet do 30 proc.

Zewnętrzne siły sprzedaży działają na podobnych zasadach jak pracownicy etatowi. Przedstawiciele handlowi mają wyznaczone minimalne cele sprzedażowe i ilość wizyt w punktach dystrybucyjnych oraz obowiązek monitorowania konkurencji i raportowania.

Ofertę firm outsourcingowych uzupełniają usługi dodatkowe: pozyskiwanie i analiza danych, audyty, merchandising, obsługa hostessowa czy program tajemniczego klienta.

Outsourcing sprzedaży to zarówno projekty czasowe, jak i stałe. Coraz większą popularność wśród klientów zyskują także projekty sezonowe. Często firmom nie opłaca się tworzyć własnych struktur na kilka miesięcy.

Segment wsparcia sprzedaży jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów rynku outsourcingu w Polsce. Za jego rozwojem przemawia wzrost świadomości przedsiębiorców z korzyści płynących z outsourcingu.

– Klient poświęca swój czas na podstawowe cele biznesowe oraz rozwój firmy, a podmiot zewnętrzny odciąża go w obszarach outsourcowanych – mówi Zbigniew Sierocki, dyrektor operacyjny ASM Group.

Liderzy outsourcingu

Na polskim rynku działa ponad 20 profesjonalnych firm zajmujących się tą działalnością, które notują stały wzrost zatrudnienia i nowych kontraktów. Outsourcing sprzedaży od trzech lat jest jedną z kategorii konkursu Outsourcing Stars, w którym wyłaniani są branżowi liderzy.

– Początkowo oddanie procesu sprzedaży w outsourcing budziło nieufność przedsiębiorców. Wiele firm mylnie postrzega sprzedaż jako trzon swojej działalności i nie wyobraża sobie powierzenia jej podmiotom zewnętrznym. Tymczasem w większości przypadków sprzedaż jest procesem wspomagającym kluczową działalność przedsiębiorstw – mówi Wiktor Doktór, prezes fundacji Pro Porgressio.

Przykładowo: podstawową działalnością firm telekomunikacyjnych jest świadczenie usług transmisji głosu i danych, a koncernów farmaceutycznych wytwórstwo leków. Przedsiębiorstwa z powyższych branż skupiają się na dostarczeniu produktu o jak najwyższej jakości, a jego sprzedaż powierzają często zewnętrznym profesjonalistom.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA