Na outsourcingu można oszczędzić nawet 60 proc. Tylko jak to zrobić, żeby nie stracić?

Dobrze zaplanowany outsourcing niewątpliwie może przynieść firmie korzyści. Nie zawsze jednak współpraca się udaje. Jakie są przyczyny niepowodzeń w outsourcingu i jak temu zaradzić?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Na outsourcingu można oszczędzić nawet 60 proc. Tylko jak to zrobić, żeby nie stracić?

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

9 sty 2014 6:00


Bywa, że przedsiębiorstwa rezygnują z usług firm zewnętrznych. W ubiegłym roku Netia zrezygnowała z outsourcingu swego biura obsługi klienta na rzecz własnej sieci call center w Bielsku, aby zapewnić klientom najwyższą jakość usług.

Również dyrekcja Szpitala Wolskiego w Warszawie zrezygnowała z zewnętrznych usług w zakresie diagnostyki laboratoryjnej. Jak się okazało, outsourcing nie opłacał się. Z kolei General Motors ograniczył np. wykorzystanie usług outsourcingu IT z 90 proc. do 10 proc.

Jaka jest zatem recepta na udany outsourcing?

Poznaj partnera

Zdaniem Joanny Kucharskiej, dyrektora ds. HR i komunikacji Sii, warto wybierać dostawcę, który stanie się partnerem długoterminowym i zaspokoi potrzeby klientów w szerszym zakresie niż tylko jeden produkt czy projekt.

Z doświadczenia Janusza Jankowiaka, dyrektora generalnego Arvato Polska, wynika zaś, że aby uniknąć niepowodzeń we współpracy, należy bardzo dokładnie poznać outsourcera, czyli to, jakimi zasobami dysponuje - jakim kapitałem, jaką infrastrukturą, jakim personelem, jakie ma doświadczenie w branży oraz jakie jest portfolio jego klientów.

- Rzetelne firmy outsourcingowe zatrudniają ekspertów o dużym doświadczeniu i fachowości, a także wykorzystują najnowsze technologie, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie dostępu do zaawansowanych rozwiązań - uważa Janusz Jankowiak.

Jego zdaniem równie istotne jest to, czy firma outsourcingowa może zapewnić skalowalność biznesu, innymi słowy - rozwijać się razem z klientem. W przeciwnym razie nie będzie w stanie obsłużyć rosnących wolumenów i być właściwym partnerem dla rozwijających się, niejednokrotnie bardzo dynamicznie, operacji.

Gdzie szukać zagrożeń?

Monika Smulewicz, dyrektor zarządzająca w Grant Thornton FPA Outsourcing, uważa, że podstawową zaletą outsorurcingu jest oszczędność, ponieważ firmy nie muszą inwestować w pracowników, technologie i dodatkowe metry powierzchni biurowej.

- Trzeba jednak uważać, aby niska cena usług nie szła w parze z kiepską jakością - ostrzega Monika Smulewicz.

Zgadza się z nią Joanna Kucharska, bo usługobiorca oferujący tańsze usługi musi obniżyć ich jakość. W tej sytuacji wybór właściwego partnera bywa trudny. - Nie da się ukryć, że właściwy model współpracy między klientem a dostawcą usług IT powinien być efektywny kosztowo - uważa Joanna Kucharska.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.