Jak wygląda kultura organizacyjna firm w Tajlandii,a jak w Holandii?

Kultura organizacyjna firm i tworzone przez nie środowisko pracy, mogą się znacznie od siebie różnić. Organizacje globalne starają się budować uniwersalne systemy, jednak ich rodowód i charakter działalności zawsze mają wpływ na sposób komunikowania się, rozwiązywania problemów czy kształtowania codziennych relacji.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Jak wygląda kultura organizacyjna firm w Tajlandii,a jak w Holandii?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

30 sty 2014 13:01


- Zarządzałem już zespołami w wielu krajach, takich jak Indie, Tajlandia, Chiny czy Brazylia. Przez trzy lata mieszkałem też i pracowałem w Niderlandach, zarządzając tam globalnym procesem, a obecnie pracuję w fińskiej firmie, budując w Polsce nowy, międzynarodowy zespół zgodnie ze skandynawskimi wartościami mówi - Arkadiusz Rochowczyk, dyrektor zarządzający firmy Kemira.

- Kultura organizacyjna i specyfika firm za każdym razem były odmienne, wpływając na wiele aspektów ich funkcjonowania, jak zarządzanie zespołem, rozwiązywanie konfliktów czy codzienne zachowania - mówi Arkadiusz Rochowczyk, dyrektor zarządzający Kemiry.

Co kraj, to obyczaj

Inne będą więc realia pracy w firmie hinduskiej, inne w amerykańskiej, a jeszcze inne w skandynawskiej czy niemieckiej, nawet jeśli działają w podobnej branży. W zarządzaniu zespołem w krajach Azji Południowo-Wschodniej kładzie się duży nacisk na jasną i efektywną komunikację.

Tajlandia czy Indie to kraje o silnych kulturach hierarchicznych, gdzie zadanie pytania przełożonemu, a zwłaszcza poddanie pod wątpliwość jego przekazu, może być traktowane jako oznaka braku szacunku. Na przeciwnym biegunie komunikacyjnym znajdują się Holendrzy. Brakuje u nich formalnych hierarchii społecznych, co odzwierciedla się również w relacjach zawodowych.

- W większości niderlandzkich organizacji silnie zakorzeniony jest duch dialogu i konsensusu. Menedżer musi być tam przygotowany na brak zgody na sugerowane przez siebie rozwiązania i otwarty na głęboką i merytoryczną dyskusję dotyczącą przedmiotu decyzji - dodaje Arkadiusz Rochowczyk.

Minusem takiego podejścia jest duża ilość czasu spędzanego na dyskusjach, jednak gdy konsensus zostanie osiągnięty, uczestnicy w pełni rozumieją kontekst decyzji oraz swoją rolę w podjęciu związanego z nią działania. Biorą też pełną odpowiedzialność za swoją część zadania. Z kolei firmy skandynawskie kładą silny nacisk na szeroki aspekt uniwersalnych wartości i poszanowanie praw jednostki. Stabilność, długoterminowość, dialog czy równouprawnienie, są integralnymi częściami relacji międzyludzkich i zarządzania ich biznesem.

Globalny uniwersalizm

Szczególnym przypadkiem tworzenia kultury organizacyjnej są organizacje globalne. Ze względu na różnorodność rynków na których działają czy też osób, które zatrudniają, starają się opierać swój rozwój na uniwersalnych modelach, co ułatwia zarządzanie nimi i rozwój. Kultura organizacyjna takich podmiotów, musi jednak przede wszystkim odzwierciedlać kulturę klientów, gdyż bez tego nie byłoby możliwości prowadzenia biznesu.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA